36#nieuwsvanachterdeduinen#

Afgelopen weekend, de laatste jonge duivenvlucht gespeeld, de  “Nationale Derby” vlucht uit Fontenay.  Niets anders dan een onderonsje (sector vlucht) tussen de Zuid en Noord-Hollandse duiven of te wel Afdeling 5 en 6. De naam dekt de lading gewoon niet, met de vlucht zelf is niets mis en met de afstand ook niet, maar ik mis wel de “climax”/ beleving. Slechts een handvol liefhebbers doen er aan mee en daarnaast een karrevracht jonge ‘marathon’ duiven, meest voorjaars jongen die in het kader van ‘opleiding’ een vlucht van 500 kilometer voorgeschoteld krijgen. Rayon B, 32 deelnemers en slechts 22 man/vrouw in de lijst. Winnaar werd Simon& Tom Durge, op de hielen gezeten door de 3 enorme prijzenpakkers, Gerrit Twaalfhoven, Frank Rodenburg en Wim Geerlofs.
Fontenay werd een prima vlucht, makkelijke omstandigheden met wind op de staart, er zijn dan ook geen verliezen geleden. ( Met wind op de kop wordt het natuurlijk een andere vlucht maar ook dan krijgen we ongetwijfeld de zelfde winnaars, alleen de selectie zal anders zijn en vallen er duiven door de mand)  Bij mijzelf was het thuiskomen ook geen probleem maar prijs en kopvliegen verliep, zoals ik al voorspelde een stuk moeizamer. Alles thuis en 4 van de 15 achter in de prijzen.

Het jonge duivenseizoen is in Noord-Holland in het algemeen prima verlopen en voor de criticasters dat zie je in de cijfers terug!  Je moet als afdeling een beetje geluk hebben dat je op het juiste moment op de goede lossingsplek sta en hierdoor wel los kan en niet onbelangrijk de weersomstandigheden  aan de kust  waren ons vaak gunstig gezind. Ook het programma voldeed in grote lijnen. Het tijdstip van aanvang, het extra  instapmoment, allemaal goede veranderingen t.o.v. 2015, het probleem zit alleen op het einde…te weinig vluchten met afstand en met 2 nachten mand. 
Bij mij zelf is het jonge duiven seizoen prima verlopen, de prestaties kunnen beter maar daar kan aan gewerkt worden, betere duiven, hardere selectie maar ook het systeem verbeteren want daar heb ik wel wat steken laten vallen met als resultaat dat het op het einde van het seizoen net een binnenband is die langzaam leegloopt waardoor je  hortend en stotend over de finish lijn komt.

Beter willen presteren begint  om spijkerhard te selecteren, bij de oude duiven tellen alleen de prestaties, bij de jongen bouw, prestaties en heel soms een goed gevoel over een duifje.

Bij de oude duiven was al een selectie ronde geweest maar deze week was ronde 2 en zijn de doffers teruggebracht naar 10 en de duivinnen naar 9 stuks.  Volgend jaar heb ik plek voor 21 koppels. Ik zal een  15 tal jonge doffers uit zoeken en een 20 tal jonge duivinnen.  Over een paar maanden zal ik dan het doffers aantal definitief terug brengen naar totaal 21 stuks, bij de jonge duivinnen ben ik wat milder want ik koppel gerust 2 duivinnen op 1 doffer. Het kunnen er 25 maar net zo goed wat meer worden.

Plannen genoeg, nog 2 vluchten voor de boeg en de zomerjongen moeten zeker mee en heel misschien speel ik nog wat andere duiven.

Inmiddels is de commissie ‘rayon indeling’ ook weer bij elkaar geweest. Er ligt een voorstel wat het volgende behelst;  we terug gaan van 6 naar 4 rayons.  Rayon B wordt opgerekt t/m Alkmaar. Rayon C wordt bij F gevoegd. E blijft zonder toevoeging. De meest ingrijpend wijziging zien we bij het restant van A (voorbij Alkmaar tot Den Helder) waar rayon D aan wordt toegevoegd.

Zelf ben ik een voorstander van een west en oost kant en alleen in het geval van A/D zien we een rayon in de breedte. Verder komen er in de nieuw te vormen rayons, 1 of 2 cc of hoe je het ook wilt noemen.  Zelf speel ik in rayon B nu dus nog op één van de verste afstanden, in Castricum, Egmond, Limmen, Heiloo en Alkmaar zitten veel uitstekende liefhebbers waar we ons mee kunnen gaan meten en Heemskerk komt wat ‘in het midden’ te liggen. Hoe meer concurrentie, hoe hoger de lat, meer liefhebbers dus meer duiven en dat betekend ook een goede bezettingsgraad in de vrachtwagen. Het zijn plannen maar een beetje informatie kan toch geen kwaad! Er zullen gerust nog wel een paar hobbels genomen ,  eigenbelangetjes opzij geschoven en beren op de weg afgeschoten moeten worden.   Lijkt mij een prachtige tijd om gelijk een aantal clubs te laten fuseren, lid te laten worden van een club in het rayon waarin je speelt.  De nodige commissies zullen wel geevalueerd worden, zelf bekijk ik het vanaf de zijlijn en weet dat er veel werk verzet moet worden, waardering voor de mensen die de ‘kar’ trekken en hoop maar één ding dat ze gelijk doorpakken, pak de spreekwoordelijke koe bij de horens en zorg dat alles geregeld is en het liefst nog dit jaar! Geen verrassingen meer 2 weken voor de start van het seizoen. Veel wijsheid en sterkte…………

Deze week een lang gesprek gevoerd met een goede duivenvriend, er wordt in duivenland nogal wat af gemopperd over de ‘overkill’ aan informatie van het I.W.B.  Het lijkt er ook op dat lossingscommissies in het land soms de moed in de schoenen zakt bij zoveel vaak ‘negatieve’ informatie.  De informatie door de weeks,  spant de kroon.  Ik heb ruim 4 jaar deel uitgemaakt van een lossingscommissie en besef dat elke opmerking uitgelegd kan worden, als na schoppen of boter op je hoofd.  Einde seizoen zal ik uit de doeken doen waarom in het seizoen 2 L.C. leden zijn gestopt.

Maandagavond kwam er bericht van de N.P.O. wat ik in zijn geheel heb overgenomen op mijn site onder de kop BREAKING NEWS, een nieuwe visie, nieuwe plannen, nieuw programma, nieuwe vluchtlijnen, nieuwe structuur begeleiding postduiven.

De grootste verandering, in het vliegprogramma, is de verschuiving van het jonge duivenprogramma naar augustus en september. Daar is maar één reden voor, namelijk de enorme verliezen bij veel liefhebbers.  Wie weet zijn de verliezen in het tijdvak augustus/september minder en wanneer je het niet probeert, weet je het ook niet.  Zelf hoop ik dat de kogel zo snel mogelijk door de kerk is, dan weten we wat te doen. Er breekt weer een tijd aan van voor en tegenstander, van in problemen  en van in oplossingen denken, het wordt weer genieten op Social Media………………..

Zaterdag onze voorlaatste vlucht uit Quievrain, prima vooruitzichten.

Zuid, zuidwesten wind, droog, prima temperatuur en hopelijk kunnen ze op tijd los.

21 zomerjongen mee, kleine 20 1e tour jongen en wat ouden, verwachtingen geen maar alle ervaring is meegenomen.

 

 

Reacties