vrijdag 30 september 2016

39#nieuwsvanachterdeduinen#


39#nieuwsvanachterdeduinen#
Afgelopen weekend de boekhouding in ‘orde’ gebracht, alle aanwezige duiven zijn nu ingevoerd en gelijk op duifcode gezet. Gemakkelijk voor later om de hok en entlijsten uit te draaien en voor dit moment heb ik een extra lijst uitgedraaid alleen op code vliegdoffer en vliegduivin. Momenteel staan er een kleine 50 duiven op deze lijst,  het grote voordeel is dat ook de ouders van deze duiven erbij staan, altijd handig bij het beoordelen zeker wanneer je geheugen je wel eens in de steek laat. Tijdens en na de rui heb ik weleens de grootste moeite ’n duif te herkennen.
Zondagmiddag kwam het fijne bericht binnen dat we grootouders zijn geworden van een ‘wolk’ van een kleindochter met de mooie naam Aya.  Alles goed en gezond en we hebben getoast op het nieuwe leven van onze kleindochter.
Op internet, waar zouden we zijn zonder, vond ik toch weer mooie items en opmerkingen.   Zoals; Wanneer je jonge duiven kweekt en je vlieg met je oude duiven speciaal de vluchten van 350/750 kilometer en je beoordeeld het jonge spul enkel op hun prestaties (6x 200 kilometer met windje mee) terwijl ze slechts één of soms 2 vluchtjes van 300+hebben gekregen?  Lijkt niet zinvol en niet fair!  Natuurlijk een gezonde duif met een goed G.P.S. systeempje hoort regelmatig zijn/haar prijs te vliegen maar de meeste vluchten worden gedomineerd door de ‘snelle’ rakkers. Zelf houd ik er met de selectie rekening mee maar realiseer mij ook dat wanneer de jongen een gedegen opleiding hebben gekregen, ze het dan ook als jaarling wel moeten laten zien op hun vluchten/afstanden. (de afgelopen jaren speelde ik mijn jongen slechts op de nalijn en ‘moest’ ik wel  voorzichtig handelen en liep voor mijn gevoel een jaartje op achter)  In 2017 zal ik dan ook de goed ingevlogen lichting van 2016 gelijk goed aan de tand voelen.
Een ander leuk onderwerp was de droge mest methode en dat je daar in het seizoen van af moet blijven en er zeker ook niet in moet roeren. Maak je het wel schoon (einde seizoen) wordt er vaak wat oude mest teruggebracht zodat het milieu niet te veel wordt verstoord. Frappant dat de meeste liefhebbers die de droge mestmethode/stro/roosters hanteren er van overtuigd zijn dat het de weerstand ten goede komt, vaak veel minder last hebben van de bekende ziekten en minder duiven verspelen.
Zondag avond kreeg ik wat berichtjes binnen met de vraag; ‘ben jij de Nijman van Team Nijman, die in Portugal prachtige prestaties heeft neergezet op de Algarve Race’. NIET dus maar mijn felicitaties gaan uit naar mijn naamgenoot ! (Albert Nijman uit Dinxperlo) Gezien de berichtjes die ik kreeg is er veel waardering en belangstelling!
Vorige week heeft mijn club vergaderd om de voorstellen van de afdeling te bespreken, de uitslag was geen verrassing (zelf was ik niet aanwezig maar ben bijgepraat door de Vz. van mijn club) In Heemskerk hebben ze geen probleem met de nieuwe Rayon indeling B, verwerpen het vliegprogramma van de N.P.O. en vinden het voorstel van onze Afdeling ronduit slecht.
Ik schrijf ‘geen verrassing’, uit alles blijkt dat onze Afdeling het NPO voorstel niet steunt en wanneer dit een landelijke trend is, dat afdelingen het landelijke programma niet steunen, moet je als NPO eens goed achter je oren krabben! Je moet wel eerst draagkracht creëren want anders is het bij voorbaat gedoemd te mislukken.  Onze vereniging keurt ook het programma 2017 van onze afdeling af maar dat is ”logisch”, wie verzint het om vluchten op zondag te spelen.  Het gevolg is dat er weer een stroom van verenigingsvoorstellen binnen gaat komen en niemand straks meer door de bomen het bos ziet.  Dat Heemskerk het nieuwe rayon prima vindt is ook een inkoppertje, van de achtervlucht komen we nu mooi centraal te liggen, in de nieuwe achtervlucht zitten prima spelers en toppers maar daar worden we alleen maar sterker van en niet onbelangrijk we vliegen tegen beduidend meer duiven.  We zijn bijna allemaal individualisten en vragen ons niet af wat ze er in de kop van Noord-Holland van vinden, want die worden bij rayon D gevoegd.   Petten tegen Medeblik ?  Den Helder tegen Schermerhorn?  Het enige rayon in de breedte.  De logica ontgaat mij.
De duiven maken het prima en zoals het hoort zien we alleen maar ‘bergen’ veren en bijna onherkenbaar geworden duiven, zo'n geforceerde rui vraagt natuurlijk om extra aandacht in de vorm van genoeg bouwstoffen voor het vervangen van het verenpak en regelmatig een lekker fris bad. Je staat er trouwens van te kijken wat er in het bad achter blijft.  Wanneer we eind november weer glanzende, zijde zachte duiven in handen krijgen weten we dat we het goed gedaan hebben.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten