woensdag 14 september 2016

37 #NIEUWVANACHTERDEDUINEN#


37 #NIEUWVANACHTERDEDUINEN#

Afgelopen weekend een supersnelle vlucht vanuit Quievrain (ruim 1700 meter)en met duiven die niet meer goed in de veren zitten of waar de rek uit is, wordt het moeilijk om kop te vliegen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen want zowel de winnaar oud als jong van Chateauroux (Belgie) van afgelopen weekend vertoonden nu niet direct de meest ideale vleugels maar nog wel pluim.

 
Met windje mee, lijkt de hoeveelheid pennen dus weinig uit te maken!  Maar ‘losse’ pluimen? Toch heb ik het zelf wel een beetje gehad, ik ben 2 weken lang overgehaald om toch in te korven en pakte tegen verwachting in toch wel wat duifjes aan de tijd (27e tegen 1571 duiven) maar nu is het echt gedaan, zelfs de zomerjongen gaan niet meer mee. Vorige week hebben de meeste van deze zomerjongen heel wat extra kilometertjes gemaakt omdat ze door geknald waren, je kunt het doorvliegen als dommigheid aanmerken maar ze zaten zo hoog dat ik het ze niet eens kwalijk neem. De in mijn ogen meest beloftevolle duifjes zijn uiteindelijk met de nodige vertraging op eigen kracht terug gekeerd (ook een kwaliteit) en zijn de moeite meer dan waard om door te houden.

Nu de kogel door de kerk is om komend weekend niet meer te spelen, ben ik onmiddellijk begonnen de rennen ‘uit te mesten’ en de kweekduiven te scheiden, eigenlijk veel te laat maar het is niet anders dit jaar. Gelijktijdig zijn er alvast een paar verwijderd.  De oude vliegduiven 10 doffers en 9 duivinnen mogen bij elkaar blijven, de broedhokken worden gesloten en mijn ervaring is dat er nog maar sporadisch een eitje wordt gelegd. Ook de geselecteerden jongen, 13 jonge doffers en 21 duivinnetjes blijven zolang mogelijk bij elkaar. Hoekjes plankjes, dozen zijn uiteraard wel allemaal verwijderd.  Al deze duiven mogen uitruien en zullen de komende maanden nog een paar keer kritisch bekeken worden. Dinsdag bij broer Peter langs geweest om ook daar nog even door de duiven ‘te lopen’. Twee weten meer dan één en de meeste duiven zijn geboren op ons gezamenlijk kweekhok.  Ik kreeg dan ook gelijk een beeld uit welke koppels de ‘betere’ komen en kan deze ervaring meenemen bij de uiteindelijke selectie van de kweekduiven.

Bij mij mogen en kunnen de duiven zo vaak als mogelijk los, in beweging blijven kan nooit kwaad want ik heb een hekel aan duiven die te zwaar zijn. De voeding moet goed en gevarieerd zijn met de nodige eiwitten en vetten. Uiteraard zal grit, roodsteen, piksteen niet ontbreken. In het water mijn zelf gemaakte thee en 3x in de week  Allimax ‘allicine’ over het voer.  Ik schoon mijn duiven nog een keertje op tegen ‘schimmels’ met een natuur product. (MMS)  Verder zijn medicijnen en vaccinaties uit den boze want met de door mij gegeven natuurproducten blijven mijn duiven gezond.  Ik heb duiven nodig met een goed immuun systeem en een natuurlijke hoge weerstand.  Zwakke broeders worden zonder pardon verwijderd. Ik vergeet misschien nog wel het belangrijkste, paar keer in de week lekker badderen en veel zuurstof……………..want met de temperatuur van afgelopen dagen > 30 graden een absolute must.

De laatste week van het seizoen is het ook tijd om wat inzicht te verschaffen waarom Cor Limmen en ik zelf zijn opgestapt uit de L.C.  Het is een heel verhaal geworden met de nodige verwijzingen naar de bijlagen. Voor mij persoonlijk is het boek hiermee gesloten. U vindt het verhaal onder het menu L.C. op mijn Blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LENNIK