donderdag 14 augustus 2014

Peronne

Nadat ik zondag "the day after" had geplaatst, verzamelde ik toch maar wat moed om eens door de jonge duiven heen te lopen of te wel te ziften/selecteren. Alles wat me in de hand toch tegen viel(vaak veroorzaakt doordat ze 'n dagje te laat kwamen of op zwerftocht geweest zijn), heb ik verwijderd. Er zitten er nu nog steeds genoeg die geen 'platte' prijs hebben gewonnen maar me wel enorm aanstaan. Gelijk maar eens gekeken waar ze uitkomen en dat gaf toch wel wat aangename verrassingen maar ook veel bevestigingen. Momenteel zitten er nog 16 jonge duivinnen, prima van bouw voor het spelletje wat ik wil spelen, slechts 6 stuks weten tot nu toe regelmatig hun prijsje te winnen maar ze mogen allemaal de komende weken laten zien wat ze in hun mars hebben.
Bij de jonge doffers blijf ik steken op 20 stuks daar zitten wel 2 duiven tussen met 'n oude ring en die gaan dus voor spek en bonen mee maar dat zijn geen verkeerde. De doffers hebben tot nu toe betere prestaties geleverd en er zitten zeker 5 duiven tussen die mij bijzonder aanstaan en er al regelmatig zijn geweest.

Het eerste kaf is van het koren gescheiden, het wordt de 2e week van 'op de deur spelen' en hopelijk gaan ze wat meer aan 'n touwtje komen en is de spanning er inmiddels 'n beetje af.
De laatste 3 vluchten zijn met 2 nachten mand en met wat meer kilometers, hopelijk ook vluchten met duivenweer en anders zullen ze het moeten doen met de voorgeschotelde omstandigheden.

Maandag konden we ons gelijk weer buigen over de weerkaarten want dinsdag hebben we de laatste africhting (Zevenbergschenhoek). In overleg wel gelijk besloten deze africhting de duiven per rayon te lossen. De verwachting is dat er 'n stevige zuidwestelijke wind zal waaien, de oude duiven zullen dit wel kunnen 'handelen' maar voor de zomerjongen kan het 'n brug te ver zijn. Zo langzamerhand heb ik een weektaak aan het lossen van de duiven en gaat het de hele week over de wind en onmogelijkheden en mogelijkheden en eerlijk gezegd snak ik naar het einde van het seizoen. Zelf geef ik geen duiven mee om de eenvoudige reden dat ik geen jonge duiven van de 2e tour heb en mijn oude duiven na zo'n 5000 kilometer lekker mogen rusten en relaxen. Neemt niet weg dat we er alles aan zullen doen om de duiven weer 'veilig' thuis te krijgen.

Mijn eigen jonge duiven hebben maandag in de ochtend en middag/avond lekker getraind en hopelijk blijven ze dit de hele week volhouden. Een enkeling heeft nog geen pennetje gegooid maar de meeste staan op 8 oude pennen en gaan toch harder dan dat ik heb verwacht. Dek zullen ze niet ruien maar toch.....we weten het over 'n paar weken.

Dinsdagochtend stonden mijn duiven al vroeg in de lucht en kregen tot 9.00 uur 'n paar fikse buien te verduren. Ondertussen was ik even druk met de lossing van de natour duiven. Om 9.30 kon het startschot gegeven worden en de duiven vertrokken geweldig (zullen wel veel oudere duiven tussen hebben gezeten) De omstandigheden waren prima en de wind was gelukkig niet zo hevig.
Broer Peter had er 25 mee, allemaal jongen van de 3 en 4e ronde en van het zelf africhten was niets terecht gekomen. Beverwijk en Velserbroek en hup ze moesten maar gelijk mee. Om 13.30 uur bleek hij er toch al 21 van de 25 thuis te hebben. Dus ondanks de vaak plotseling opkomende buitjes zijn ze prima gekomen.

Woensdag hebben de duiven ook weer 2x daags getraind en heb ik de doffertjes tegen de avond ook nog 'n lapvluchtje gegeven van 25 kilometer. Donderdagmorgen gaan ze ook nog los en mogen de duivinnen bij de doffertjes binnen lopen. Ze kunnen eten wat ze willen en hebben de hele middag om 'n geliefd plekje te vinden. Ik denk dat ik er 'n 30 tal zal uitzoeken 'n mooi aantal om de eerste jonge duiven midfondvlucht aan te vangen.

De weersverwachtingen voor zaterdag zijn; wind uit de zuidwest hoek met nadruk op westelijke wind. Bewolkt met zonnetje tot zwaar bewolkte lucht met uiteraard af en toe lokaal 'n buitje. Voor zowel Peronne als Meer voorzie ik geen al te grote problemen. Met 'n stevige zijwind en wat regen zullen het waarschijnlijk opnieuw geen regelmatige vluchten worden maar we zullen het ermee moeten doen.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten