woensdag 6 augustus 2014

Quievrain

Het oude duiven seizoen is voor mij sinds afgelopen zondag voorbij. De duiven mogen lekker bij elkaar blijven en na 'n eerste selectie zitten er nog 12 koppels. Niet dat ze alle 24 mogen blijven eerst maar eens kijken hoe de jonge duiven het er vanaf gaan brengen en of die beter zijn.

Het oude duiven seizoen is boven verwachting super verlopen en ik heb deze week de site bijgewerkt met de behaalde kampioenschappen en mooie uitslagen < onder het menu kampioenschappen> kunt u het lezen. Verder met Jan Breed, de duivenfotograaf', 'n afspraak gemaakt want 'n 5 tal duiven mogen op de foto omdat ze goed hebben gepresteerd. De foto's zal ik t.z.t. op de site plaatsen zodat alles weer bijgewerkt is.

De vliegduiven mogen op eieren komen en 'n jong groot brengen, eind september kunnen dan de broedhokken dicht. Voorlopig heb ik geen werk aan deze ploeg, volle bak en ze gaan los wanneer het mij uitkomt. De kweekduiven brengen momenteel hun laatste jongen groot en eind augustus gaan ze uit elkaar.
Dit loopt mooi gelijk met mijn laatste jonge duivenvlucht en 31 augustus is het duivenspel voor 2014 klaar.

Vanaf  nu (zondagmiddag) richt ik mij voor nog 4 weken op het jonge duivenspel. De duivinnetjes zijn naar het weduwehok verplaatst en de doffertjes mogen in hun eigen hok blijven. Nog 4 weken vroeg mijn bed uit, eerst de duivinnetjes vervolgens de doffers laten trainen en dit wordt eind van de middag herhaald. Trainen en 'volle bak' voer met woensdag 'n trainingsvlucht voor de duivinnen en donderdag voor de doffers. Vrijdag mogen ze lekker bij elkaar en dan eens kijken of ze wat meer van voren gaan komen. Volgende week schuif ik de trainingsvlucht 'n dag terug want dan gaan we donderdag inkorven. De eerste dag (afgelopen maandag) was het vooral voor de duivinnen wat onwennig in het nieuwe hok maar het binnenlopen gaf geen enkel probleem en ze trainen uit zich zelf al het dubbele van afgelopen week en dit was ook de bedoeling van het 'omzetten'. Na Quievrain krijgen we nog 3 vluchten met 2 nachten mand met afstanden van 350 tot 400 kilometer en het zou mooi zijn wanneer ze dan presteren, we gaan er alles aan doen maar ondertussen zal ik vooral letten op de gezondheid. Na zo'n 2 tot 3 vluchten begint meestal de narigheid en is 'n goede gezondheidscheck op zijn plaats.

Inmiddels zitten er weer 42 jonge duiven op mijn hokken (met 45 het seizoen gestart), al hebben er 'n paar wel een weekje nodig om te herstellen van  de vlucht van afgelopen week.(deze zitten ook apart) De komende weken zal ik er ook wel 'n aantal gaan verwijderen want er zitten heel veel thuiskomers tussen en deze zullen het niet gaan worden.

Plannen genoeg en het is natuurlijk bedroevend te zien dat de weerverwachtingen voor zaterdag wederom 'matig' zijn. De weergoden mogen ons gerust wel eens wat meer goed gezind zijn.

Quievrain jong & oud onze 4e jonge duivenvlucht.
Update donderdagavond

Ik heb de verwachtingen die ik woensdagavond voor de zaterdag heb geplaatst maar weggehaald!
Het lijkt erop dat we zaterdag toch 'n mooie dag gaan krijgen. Vrijdagavond nog volop regen maar in de ochtend breekt het zonnetje al door. Wanneer de verwachtingen/voorspellingen kloppen dan krijgen we ......ik kan het bijna niet geloven...........
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten