zondag 9 augustus 2015


Evaluatie Peronne en africhtingen.

Er zijn genoeg mensen die mijn blog lezen en daar kan ik mijn eigen mening en beleving op kwijt.
Laten we maar eens beginnen met Peronne, we moesten vrij lang wachten tot de omstandigheden ‘goed’ genoeg waren om te lossen. Onze duiven stonden al 2 uurtjes klaar en bij onze collega losser bleef  het vrij lang rustig. Toen wij de mannen opdracht gaven vanaf 9.30 uur op scherp te staan en ons te berichten wanneer het zou kunnen en dat bericht kwam even voor 10.00 uur, besloot de ‘andere’ afdeling plots voor ons te lossen. Geen probleem dan maar 10.15. De communicatie onderling met de andere afdeling is ver onder het vriespunt want dit is niet het eerste akkefietje.
Plots zien de mannen dat ’n duif (duiven) zich uit ’n mand(en) willen wurmen ( manden zijn bekend bij de vervoerscommissie) maar ze blijven zitten. Door adequaat te handelen door onze mannen en met elkaar te communiceren beginnen zij gelijk de deuren te openen. Het concours is hiermee gered, alleen de lostijd is 5 minuten naar voren getrokken! Dat de collega losser dit niet leuk vond, begrijp ik maar dit is overmacht.  Het voorval is direct bij het bestuur gemeld, alsmede de mand nummers.  Het is aan het bestuur om met ’n verklaring te komen hoe dit heeft kunnen gebeuren en zo nodig maatregelen te nemen.  Voor mij hulde aan de vervoerders en convoyeurs, mannen prima gedaan!
De lossingen van de africhtingen verliepen prima maar wat moesten er weer veel duiven uit de manden gejaagd worden en hoe zou dit nu weer komen? Duidelijk was dat veel reeds bevlogen duiven onmiddellijk de lijn op pakten terwijl de zomerjongen wat meer tijd nodig bleken te hebben. Dit zie je ook bij de aankomsten. 2 verschillende lossingsplaatsen dus je kan mooi in zessen lossen zo denk je maar wanneer de plaatsen zo dicht bij elkaar liggen moet je toch weer creatief zijn bij het lossen.  Het zouden trouwens mijn lossingsplaatsen niet zijn, zo midden in het land. Ik prefereer meer de kustlijn dus richt ik mijn oude duiven zelf af, simpel zat. Die kwamen zondag dan ook prima af vanuit Numansdorp!  Tot zo ver de in en outs over de lossingen.

De africhtingen verliepen prima en de oude duiven waren in een ‘zucht’ thuis, dat de onbevlogen duiven moeizamer thuis kwamen is logisch want de wind was niet gelijk hun vriend maar ze leren er wel van want volgende week gaat de hele boel tegelijk los!!  Zelfs had ik 40 onbevlogen jonge duiven mee en ook nog in gekorfd bij ’n ander rayon, konden ze ook nog wat meevliegen. Dat laatste hebben de meeste wel gedaan  en op ’n paar na zijn ze ook nog thuis gekomen.

Hierna begon het wachten op de duiven uit Peronne en dat zou ’n echte vlucht worden, wind op de kop die in Noord-Holland alleen maar sterker werd. Prima vlucht en ja niet alle duiven kunnen tegen deze omstandigheden en er zullen gerust  nog wat lege plekjes  zijn……………

Winnaar in de club werd Max van Delden, Max van harte!  Mooiste uitslag Simon Durge!  In Heemskerk niet echt veel ‘kopduiven’ maar dan gaat vast nog veranderen……..

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LENNIK