donderdag 20 augustus 2015

Morlincourt & Duffel


Wat is de norm (normaal), wat is de maat?

Afgelopen week zat ik zoals gewoonlijk de uitslagen weer uit te pluizen. Wie speelt er hard, wie zet de mooiste hokprestaties neer. Ik heb zo mijn eigen ‘kijk’ op bepaalde zaken en ja er zijn nu eenmaal mensen die met veel, heel veel duiven spelen maar wat is veel? Hoe kijk je tegen die prestaties aan? 100 duiven meegeven en 80% prijs met ’n hele serie kopduiven is gewoon ontzettend knap. Dit jaar zie ik aantallen van 200, 300, 360 duiven….64 bij de eerste 100 in district/rayon verband en laten we eerlijk zijn,  je leest dan maar één naam, is dit knap, is dit nog wel leuk?. Natuurlijk ik kan relativeren en alles terugbrengen naar 10%........ dus dan maar 36 duiven mee, maar ook slechts 7 bij de eerste 100, daar ga ik nu niet direct voor uit mijn dak.  De vraag is gaat die kleine groep commerciële ‘mega inkorvers’  hier nu echt mee door,  anders gezegd blijven we dit toelaten, zijn zij de redding van de duivensport of gaat dit de laatste tik worden.  Is de maat vol?

In onze afdeling zien we ook ’n paar van die ‘grote’ inkorvers ( nog geen mega), zolang ze onder en rondom de 50% prijs vliegen kan je je schouders ophalen maar oh wee wanneer dit tegen de 70% en hoger gaat oplopen en ze iedereen wegblazen.

In ons rayon B, hebben we geen structurele ‘grote’ inkorvers, incidenteel op de nalijn wil men wel eens alles wat vleugels heeft meegeven maar dit is vaak van korte duur. We mogen bij ons nog niet mopperen…….

Tegen bijna 6000 duiven 1-2-3-4 en 8, (18 van de 22 in de lijst). Je eerste 4 getekende voorop. Dat is mooi, dat is super, dat verdient alle lof en respect. Voorbeeld voor de duivensport. Dit gebeurde in onze Afdeling……door M&M Kramer.

Ik vind bovenstaande prachtig, dit is een voorbeeld zeker voor mezelf want zo presteren zou ik ook wel willen. De lat nog hoger leggen, nog strenger selecteren, nog betere duiven, systeem uitdokteren en alles er om heen verbeteren dat is de uitdaging. Heb je de tijd en energie er voor, wat heb je er voor over en wat wil je er voor laten, uiteindelijk beslis je zelf.  De oude duiven krijgen bij mij nog ’n jaartje prioriteit en met name de dagfond maar dat jonge duivenverhaal blijft wel trekken, wie weet.
Minder leuk wanneer je maandagavond ’n correctie op de uitslag krijgt. Je zit niet 1 en 2 maar 2 en 3 en de overwinning gaat naar Muijderman. Prima de snelste hoort te winnen maar wat moet ik nu met al die mooie woorden en felicitaties. In ieder geval zijn ze gemeend dus bedankt. Ik zal toch proberen, nu ja mijn uiterste best doen nog ’n keertje vroeg te draaien.

We gaan deze week naar Duffel en bij mij gaan er ’n aantal oude duiven, die op nest zitten, mee maar ook de jonge duiven (35 stuks). Deze gaan gelijk vorige week voor vracht mee en hoeven alleen maar thuis te komen. Vorige week is het slechts 2 duifjes niet gelukt, aanstaande zaterdag krijgen ze te maken met  andere omstandigheden, na 2 weken kopwind met zwaar bewolkte luchten, ziet het er naar uit dat we zuidoosten wind met ’n zonnetje kunnen verwachten. Is dit beter? Ze kunnen het maar gehad hebben, het is in ieder geval droog en dat is voor de ‘kale’ jongen  een meevallertje.

De jonge duiven gaan naar Morlincourt en dus niet naar Pont St Max, scheelt ‘n 40 kilometer en dat kan geen kwaad na die 3 nachten mand. Hopelijk wordt dit opnieuw, gelijk vorige week, een mooie vlucht. Rayon A en B moeten nu toch ook kop kunnen pakken in Afdelingsverband!  Succes met de voorbereiding….

De weersverwachtingen,

In Frankrijk aan de westkant krijgen we te maken met ’n regenfront waar wij dus geen last van krijgen. In Midden Frankrijk ( Morlincourt), tot in de middag, prachtig weer. Belgie prachtig weer en ook in Nederland, zonnig en fraaie temperaturen. De wind komt uit de zuidoost hoek. 

Prima omstandigheden, al zullen we op de natour vlucht vanuit Duffel extra aandacht geven aan de onvermijdelijke  inversie waar de zomerjongen ongetwijfeld last van zullen krijgen. Voor de oude en beleerde jonge duiven kunnen het mooie vluchten worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Op naar Duffel