woensdag 26 augustus 2015

Pont St Max & Asse Zelik


Zaterdag de laatste jonge duivenvlucht (afdeling) vanuit Pont St Max en alweer de 3e Natour vlucht vanuit Asse Zelik, hierna nog maar 2 weekeinde duivenvluchten en het is weer gebeurd voor 2015.

Het afgelopen weekend was er geen om in te lijsten want er zijn nogal wat duiven niet terug gekeerd op de hokken in Noord-Holland. Zelf heb ik er 5 opgevangen en opgegeven daarnaast de nodige duifjes verzorgd die ontredderd in de tuin zaten(bak water en wat voer) maar uiteindelijk toch weer op de vleugels gingen en hopelijk huiswaarts zijn gekeerd. Je hoopt dan dat je er zelf ook nog wat na krijgt. Nu mag ik niet mopperen want ik mis er nog (slechts) 4 van de 35, daarnaast zijn er nog 2 opgevangen. Maandag werd er één opgegeven vanuit Friesland, gelijk vorige week (wat moeten ze daar), deze duifjes worden verzorgd en hopelijk komen ze naar huis, ook werd er maandag nog één opgegeven in Baarn, dit duifje heb ik woensdag opgehaald. (bedankt Marcel) Op deze manier blijft de schade beperkt tot 3. De mannen Eijerkamp schrijven ook op hun Blog over afgelopen week en er zijn nogal wat punten die hout snijden http://www.eijerkamp.com/loft-blog/65549/gelukkig-weer-gelost Wat mij vooral aanspreekt is de roep voor meer africhtingen en het zelf africhten maar dan vooral het zelf leren (individueel) de weg vinden. Het blijft ’n onderwerp met veel meningen en ideeën.

We zijn al jaren bezig steeds ‘snellere” duiven te kweken maar het lijkt erop dat ze ook steeds ‘kwetsbaarder’ worden. Ze worden sneller ziek, minder weerstand, kunnen slechter tegen bepaalde weersomstandigheden,  hebben last van elektronische velden/straling/smog,  krijgen genetisch gemanipuleerd voer en de verliezen zijn vaak dramatisch. Hoe keer je dit? Zelf kies ik er voor bewust te kweken uit alleen mijn allerbeste duiven (want die komen snel naar huis en gaan niet verloren), geen tot weinig medicamenten toedienen, weerstand laten opbouwen en heel vroeg beginnen ze af te richten en ze te leren alleen de weg naar huis te vinden, slimme duifjes er tussen uit pikken. Eigenlijk keiharde selectie! Het kost tijd en energie, daarnaast zullen we ook van de afdeling meer africhtingen moeten krijgen, zo niet zoeken we ons heil elders, bij de karretjes. Ik ga het voor 2016 opnieuw toepassen maar zal nog ‘harder’ zijn, nog bewuster kweken en nog harder selecteren. Nu moeten ze natuurlijk ook wel prijsvliegen met kop want anders heb ik er nog niets aan, ik zal de juiste balans moeten vinden. Natuurlijk moet je geluk hebben dat je niet leeg geplukt wordt door de roofvogel en geluk hebben met de weersomstandigheden, aan stomme pech doe je niets, maar ik ga zeker op de ingeslagen weg door.
In mijn oude duiven hok zitten nog slechts 14 koppeltjes, deze speel ik niet allemaal want er zitten ’n paar ‘slechte’ (notoire laatkomers) tussen die echt geen kans meer krijgen maar ook al ’n paar die veel te ver in de rui zijn. Wanneer ze echt het dek laten vallen is het gedaan met de scherpte en vliegen ze niet meer van voren. Gelijk vorige week heb ik nu nog ‘n 12 tal duivinnen en 8 doffers die (nog) in de pluimen zitten, tuurlijk puntjes van de pen afbijten, bijlichten, veel trainen om het proces wat te vertragen en nu op jongen van 4/5 dagen hopen dat het de rui wat afremt. Eigenlijk gelijk zovelen het doen, zorgen dat ze gezond zijn en motivatie hebben/krijgen en dan hopelijk zaterdag ’n vroege op de klep.
De jonge duiven zien er echt niet meer uit en moeten absoluut geen regenbui krijgen maar ze moeten leren….En de baas moet ’n beslissing nemen of ze de omstandigheden zaterdag aankunnen maar ze moeten wel ’n faire kans krijgen om thuis te komen, over prijsvliegen met nog 2 oude pennen heb ik het al helemaal niet. Er zitten duiven tussen die echt diep zijn gegaan afgelopen weekend, dit zijn de duiven die zaterdag tegen de avond thuis kwamen maar zeker die 2 van zondag om nog maar niet te spreken over het duifje dat maandagmorgen kwam aanzetten. Deze duiven blijven komend weekend zeker thuis!
De verwachtingen voor a.s. zaterdag.
*Droge omstandigheden, geen fronten, half bewolkt, zonnetje, niet te warm, in de ochtend lokaal misschien ’n mistbank, inversie die snel oplost. (*bron Zimoa)
Allemaal prima vooruitzichten maar de wind waait uit de zuidoost hoek en wat dat afgelopen weekend teweeg heeft gebracht weten we nu allemaal.
We zullen zeker weer wachten tot de grondinversie is opgelost, gelijk op St Job en wellicht is het ook in Pont St Max verstandig niet al te vroeg te lossen, ook al is daar terplekke geen inversie. Het zal wikken en wegen worden maar als de inversie is opgelost en de omstandigheden zijn prima zal je toch geneigd zijn te gaan lossen.  We gaan er vanuit dat we 2 mooie vluchten krijgen!, succes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LENNIK