zondag 24 april 2011

Balans op maken

The day after,
Op zondag zit ik altijd de balans op te maken en de boel ’n beetje te evalueren en te relativeren. Waarom? Om geen fouten te maken en gekke dingen te doen. Zo kon je zaterdag niet van Haarlem winnen en moest je gewoon kijken hoe ze in Heemskerk vielen en hoe ze afkwamen. Dat laatste is voor mij het belangrijkste op de Vitesse vluchten. Dat blijft ’n spelletje rond de kerktoren, wind en ligging bepalen in grote mate de prijzen. Nu gaat het om gezondheid en ritme opdoen. Zaterdag ging het gewoon goed, met 12 minuten  waren er 40 van de 49 thuis, dat ze graag naar huis wilde bleek wel uit het feit dat 1 duivin het presteerde door het val gat te vliegen zonder de plank aan te raken, ook zaten er tussen die door de dorst door de poten zakten. In ieder geval zat er genoeg drang achter. De drinkpot moest ik wel ’n paar keer bijvullen, maar de duiven waren zeer snel hersteld en mochten ’n paar uur bij elkaar blijven. De jonge duiven zaten in ’n mand en zijn later terug gezet. Hoe ging het zaterdag?

Zaterdag 49 mee, waaronder 1 non en 1 pater. (25 duivinnen/24 doffers). Van de duivinnen vliegen er 17 in de prijzen, nog 1 extra in ’t rayon en 1 is er niet geconstateerd. 19 vd 25 is goed, er zitten nog 3 duivinnen tussen die steeds keer op keer (net) te laat komen, het zijn jaarlingen, die ik ook eigenlijk pas op de verdere afstanden verwacht. Bij de doffers 13 van de 24 in de prijzen wat ten opzichte van vorig jaar al stukken beter is. Bij mijn eerste 5 duiven op Nijvel zaten deze keer 4 doffers!
De doffers worden nu al 2 weken op half weduwschap gespeeld, de oudste jongen zijn 21 en de jongste 17 dagen. Eigenlijk te vroeg om af te spenen. Van de 26 jongen heb ik er 18 geselecteerd die goed genoeg zijn om te houden, deze heb ik op de grond gezet in 1 hok van 12 weduwnaars.
12 doffers staan nu echt op weduwschap en de overige 12 hebben dus alle zorg over de jongen. Wel ben ik, in de loop van de week, van plan alles wat speenklaar is weg te halen zodat het aantal steeds kleiner wordt, eens kijken hoe ze hier op reageren. Al met al ben ik over de vlucht van Nijvel, dik tevreden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten