donderdag 21 april 2011

Voorbereidingen voor Nijvel.
 
Afgelopen zaterdag (Strombeek) waren de duiven binnen 15 minuten allemaal thuis. De broedhokken had ik op half gezet, zodat de duiven niet bij de jonkies konden komen. Waarom? De duivinnen zouden anders spontaan de jonge duiven gaan voeren en dat wilde ik absoluut voorkomen, dus tegen mijn gewoonten in, de duivinnen met 30 minuten al terug gezet naar de ren. Voor thuiskomst van de komende vlucht zal ik de meeste jonkies alvast afspenen, zodat de doffers en duivinnen geruime tijd gezamenlijk in hun broedhok elkaar kunnen vertroetelen zonder afgeleid te worden door schreeuwende jongen. (de rest zet ik op de grond). Het moet per slot van rekening wel feest zijn bij thuiskomst.
De duivinnen zaten dus alweer rap in de ren en de doffers bleven zitten met de “grote” jongen.
Deze week zal  bijna gelijk worden aan afgelopen week qua voorbereiding en omstandigheden (half weduwschap). Alleen is de temperatuur ’n stuk aangenamer.
Maandagavond (in het seizoen om de 2 weken) naar dr. van der Sluis geweest, zelf 4 duifjes mee genomen. 2 doffers, die op grote jongen zitten, deze keer 1 die 2x prijs heeft gezeten en 1 die 2x heeft gemist. Beide schoon. Evenals 2 duivinnen, ook hier 1 die 100% prijs heeft gevlogen en 1 die gemist heeft. Bij de 100% prijs duivin kwam de opmerking licht onrustig. Hans maakte de opmerking ‘niets aan doen’, hij weet dat ik een “natuurprogramma” volg en kan het niet nalaten namen te noemen, die dat ook roepen maar wel medicijnen bestellen/geven.  Om 21.00 uur weer thuis en konden de duifjes van mijn mede clubgenoten opgehaald worden.
Dinsdagmorgen gingen de duivinnen voor het eerst echt hard, niet lang maar ik zag ze richting de spoorlijn Uitgeest- Castricum gaan alsof de duivel op hun hielen zat. Zo zie je maar dat ze toch ruim ’n week nodig hebben om weer in het ritme te komen.
De rest van de week mooi weer dus volop het zonnetje in de hokken gehad, we mogen niet mopperen, al 2 mooie vluchten gehad en nu ’n prachtige zonnige week met voor zaterdag prima vooruitzichten. De warme, droge oostenwind is heerlijk maar bij mijn duiven ben ik dan wel extra kritisch bij het inkorven. De koppen moeten echt super “droog en wit” zijn, m.a.w. de luchtwegen moeten gewoon 100% in orde zijn anders ben je kansloos. Donderdag kregen de duivinnen hun wekelijkse trainingsvluchtje en wat vooral opviel was de enorme dorst en dat kan dus ook niet anders met deze temperatuur en droge lucht. De duiven kwamen ook niet in 1 groep aan, op zo’n klein stukje al uit elkaar geslagen. Allemaal puntjes van extra aandacht voor vrijdagavond.. Ook nog maar eens nadenken over de aan te wijzen duiven en o ja we hebben ook onze paasvlucht/eierenvlucht en dat is altijd leuk!. Zaterdag weten we meer…..
Zelf 49 duiven mee, 24 doffers en 25 duivinnen. In de club 364 duiven/ 91 prijsduiven (toch alweer zo'n 60 duiven minder!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LENNIK