vrijdag 15 april 2011

VOORBEREIDING 2e VLUCHT


Voorbereiding op onze 2e Vitesse vlucht Strombeek.
Zondagmorgen 17 stuks duivinnen in de ren geplaatst en maandagmorgen de laatste 7stuks.
De doffers zitten nu allemaal met 1 groot jong en krijgen 2x daags ruim, goed voer. De jonge duiven zijn toch mijn toekomst, dus goed opgroeien is essentieel. Ondanks het ruime voer worden de doffers niet echt te zwaar, trainen 2x daags en zijn ontzettend fel op hun jong.
De duivinnen heb ik eerst goed teruggenomen, de volgende dag een bad gegeven en je ziet dat ze weer snel gewend raken aan hun verblijf in de ren. Ze worden strakker, lichter en de bekken worden weer schoon en dan bedoel ik dat je bijna niet meer kan zien dat ze jongen hebben geaasd. Ze stormen het hok uit voor hun trainingen.
Het trainen ging in de loop van de week steeds beter. De duivinnen zullen nog wel ’n weekje nodig hebben om het spelletje helemaal door te krijgen. Hiervoor donderdag ’n lapvluchtje gegeven en mochten ze het doffershok instormen. Vrijdag gaan ze vanuit de ren zo de mand in, er wordt dus niet getoond. De doffers staan zoals ze dat noemen op half weduwschap, ben dus benieuwd hoe ze het ervan af gaan brengen. Het is voor mij de 1e keer dat ik mijn doffers op deze wijze speel, dus als ze het op deze manier doen is het mooi meegenomen.
Ze zijn gezond, vorm kunnen ze voorlopig nog niet hebben en vooral kilometers maken staat dus op het programma.
Het weerbericht voor zaterdag is, droog weer, 15 graden C. en wind komt uit zuid/west (dus goed weer als ze niet te vroeg los gaan). Hopelijk is er niet zoveel grondnevel als van morgen.
Mijn jonge duiven zijn deze week alle dagen los geweest en fladderen ’n beetje rond. Bij ’n ander zullen ze misschien al rondjes draaien maar bij mij lopen en liggen ze op het grasveldje en duiken af en toe in bad. Op donderdag echter viel er ‘n rover tussen, 10 stuks weg maar in de loop van de middag kwamen er toch nog 8 terug, toch knap.(vrijdag ook nog 1) Over ‘n 10 dagen komen er zo’n 15 stuks van mijn betere vlieger bij.( dan heb ik ’n ploegje van ‘n kleine 40 duiven) Bij de kweekduiven zijn deze week alweer de jonge duiven van de 3e ronde geringd, het plan is er zo’n 20 uit te zoeken en deze op de natoer te spelen. Zo zie je maar voor dat je het weet heb je een hok vol.( moet die sperwer wel weg blijven)

Zelf 50 duiven mee, in de club (437 door 21 hokken) en (248 door 4 hokken) voor vracht, morgen…..meer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LENNIK