dinsdag 12 juni 2012



Jonge duiven africhting……………… en Morlincourt. Hopelijk vinden ze net als het Nederlands elftal de juiste weg en nemen ze niet de verkeerde afslag!

We weten inmiddels dat de 1e africhting is geannuleerd  en de 2e africhting ook niet mocht rekenen op veel belangstelling. In Heemskerk was er op 1 liefhebber na, ook geen enkele animo.

Dinsdag gingen de duifjes los, prachtige omstandigheden zowel in Meerkerk als in Alphen, het verloop in Rayon A was prima maar  de duiven vanuit Meerkerk zijn volgens berichten ‘slecht’ gekomen. In ons rayon waren er nog geen 20 mandjes, ik meen 18?Dus zo’n 450 duiven. Ik hoorde berichten uit Amsterdam en Volendam, bij sommige durf ik het woord desastreus in de mond te nemen. Woensdag liep ’n duifje binnen van een liefhebber uit Amsterdam, het duifje werd keurig opgehaald en dan informeer je toch even. 3 tot 4 kwijt, beide mannen hadden er rond de 25 mee. Dat valt dus weer mee. Wel hoorde ik dat er duiven van Rayon B boven op de wagen gingen zitten nadat ze uit de mand gejaagd waren. Die komen waarschijnlijk slecht of helemaal niet thuis. Waarom schrijf ik dit, absoluut niet uit leedvermaak maar dit jaar zit ik in de lossingscommissie en doe ik er samen met Arie en Cor alles aan om het goed te laten verlopen. Helaas moet ik constateren dat er toch nu alweer aanzienlijke verliezen zijn met de jonge duiven. Kweken, selecteren en nog eens selecteren, gezondheid continue controleren en op tijd beginnen met africhten en dan ook nog heel vaak en wat dan weg blijft, pech gehad. Verduisterde winterjongen waar te laat mee wordt begonnen met africhten raak je veel gemakkelijker kwijt. Colli, herpes voor alles zijn ze vatbaar en als je dat niet in de gaten hebt, zijn ze foetsie voor je het weet. Mijn referentie kader voor dit jaar zijn de mannen, die op tijd met hun verduisterde jongen zijn gaan rijden, die om de 3 weken de duiven laten controleren en indien nodig de gepaste maatregelen nemen. Die de moeite nemen 2 tot 3 keer in de week na hun werk ze nog even wegbrengen, ja mensen die zijn er echt en van die mannen krijg je klop. Krijgen we ’n echte onvoorziene rampvlucht, ja dan zijn zij ook aan de beurt, maar voorlopig hoor ik van deze mannen niets.

De 3e geplande africhting is verzet van dinsdag naar woensdag vanwege de slechte weerverwachtingen op dinsdag, uiteraard een prima besluit. (Ook nu voor woensdag  is de animo nihil, ik zag de lijst afmeldingen voorbij komen.)

 Zondag 10 juni was natuurlijk iedereen zijn jonge duiven aan het africhten. Prachtige omstandigheden, prima duiven weer, die van mezelf kwamen als een speer naar huis. (Badhoevedorp, want ik rijd geen meter verder)

Zelf heb ik dinsdag mijn duiven ingekorfd bij een club van Rayon A. Allereerst ligt Alphen ’n stuk dichterbij dan Meerkerk, mocht het weer toch niet al te goed zijn is het maar 40 kilometer. Doorvliegen? Zal gerust, normaal lig ik op de achtervlucht van Rayon B en nu lig ik ’n keer  in de voorvlucht net voor Castricum. De wind is noordwest, dus terug hebben ze windje mee. Die mannen uit Castricum hoor je toch ook niet. Trouwens die clubs uit Den Helder doen vaak niet eens mee (hebben wederom afbericht gestuurd)dus die eventuele doorvliegers zullen boven Alkmaar wel rechtsom keer maken. Een clubgenoot was op de hoogte van mijn voornemen in te korven in A en bracht zijn jonge duiven bij me langs, dus zo’n 57 duiven moeten er in Heemskerk uit!

Goed zelf ik heb er 22 meegegeven. Update woensdag 13 mei 8.45 uur los.  Om 9.22 mijn eerste 2 duifjes, hierna komen ze alleen aan. Om 1100 uur 21 vd 22, om 11.15 uur 22 vd 22!
Duiven voor de eerste keer in de grote mand en trailer. Ze hebben vandaag heel veel geleerd, sommige zelfs al het terugkomen. Bij de mannen in Egmond/Castricum waren de laatste binnen, toen bij mij de meeste nog onderweg waren. Die hadden de trailer al 'n keertje meegemaakt! Zoveel maakt dat uit. Dik tevreden het is AFRICHTEN.

13.30 uur Inmiddels vernomen dat de duifjes uit Meerkerk ook goed naar huis zijn gekomen van de Heemskerkers!
Voor de africhting a.s. zaterdag moet ik nog even goed nadenken, zo goed zijn de weervoorspellingen nu ook niet en net als vorig jaar speel ik mijn duiven alleen maar om te leren en over te houden, dus sla ik even iets gemakkelijker ’n vluchtje over! Los van het feit dat ik de zenuwen krijg als er jongen tussen die van Morlincourt vallen.
* donderdag 12.00 uur, de verwachtingen voor zaterdag 'Meerkerk" zijn goed. (noord en Zuid Holland vlieglijn is met de kennis van nu prima.) Frankrijk/Belgie is 'n ander verhaal.
Wel gaan we natuurlijk Morlincourt spelen, de wind is zuidwest, onderweg buien, daar word je dan weer niet vrolijk van. Voor zondag niet veel beter dus wat is wijsheid? De 4 doffers voor de dagfond blijven thuis, eventuele twijfelgevalletjes bij de duivinnen ook en de rest, indien uiteraard in orde, gaan mee.
Dubbelklik op onderstaande link en U kunt een interview zien van Hennie La Grouw. Hennie legt uit wat en waarom hij dit jaar de dingen anders doet. Ik vind het geweldig, die gedrevenheid en de lef het eens anders te gaan doen. Geen generale titel maar N.P.O. vluchten. Gaat het beter dan vorig jaar dan is het geweldig maar ik heb het idee dat Hennie 19 vluchten leuker vindt dan 6.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day After