dinsdag 19 juni 2012

Tours, africhting jonge duiven en St Vincent (Marcel Tromp)


Voorbereiding op Tours.

Afgelopen weekend kwamen er weer ’n paar positieve mails binnen en ook Michel Beekman was zeer te spreken, op zijn site, over ons. Hij was niet de enige. In ieder geval doet het ons goed en met ons bedoel ik ook de mannen op de wagens en de vervoerscommissie.

Wat we vrijdagmorgen deden, wil ik typeren als adequaat inspelen op de verwachtingen. De voorzitter van de Afdeling gaf zelf vrijdagmorgen om 9.30 uur het voorzetje door te bellen hoe we dachten “over de jonge duiven africhting” en dan neem je ook snel Morlincourt even met hem door. Inspelen, regelen zei Cees en dan gaat en moet alles heel snel. Het kan ook vlug, kwestie van doorpakken en met 5 minuten kan het op de site staan en koersen de wagens af op hun nieuwe bestemming.

Niet de problemen opzoeken maar juist voorkomen en natuurlijk kan je ook wel eens ‘mis’ zitten maar dat is all-in the game. De huidige kennis en communicatie gebruiken en mensen verantwoording geven. Natuurlijk zullen er wel weer regels veranderd moeten worden want oh god het moet allemaal wel goed op papier staan. De meeste duivenmelkers waren er zeer gelukkig mee en toen de jonge duiven ook nog goed naar huis kwamen kon het weekend niet meer stuk. O ja, natuurlijk konden we blijven overstaan (o.a. Afdeling 5 en 12) maar dan heb je wel 3 dagen mand en met de vlucht(en) die nog komen zit ja daar niet echt op te wachten. Afdeling 11, de Friezen stonden ook niet echt goed en speelde met vuur en hebben deze keer de vingers niet….., Afdeling 9 stond gewoon slecht en kon zeker niet los en ze doen het toch ,met alle gevolgen van dien en die zitten dus op de blaren….

Terug naar Tours, onze nationale 1 daagse fondvlucht, persoonlijk vind ik dat nationale compleet onzinnig. Probeer eerst maar eens vroeg in het rayon te zitten, vervolgens ’n beetje mazzel hebben met de wind zodat je ook in de Afdeling kan meekomen en dan gaan we……. Nationaal spelen. Lekker mandenlijsten invullen, extra werk en kosten maken en maar denken dat je kans maakt om te winnen. Het schijnt zuid- west te worden misschien toch nog……wie weet. Maar van wie ga je dan eigenlijk winnen, er wordt gelost op 4 stations en gewoon per Afdeling.

Bij mij gaan er voornamelijk oudere duiven mee, deze hebben wat meer routine en zullen dan hopelijk wat meer koers houden. Nu ik weet dat het 4 stations zijn gaan er toch wat meer jaarlingen mee! Voor zaterdag ziet de vluchtlijn er redelijk uit, alleen Noord Frankrijk is redelijk nat. De wind zal toch voornamelijk west, zuid west wezen. Misschien wordt de vlieglijn toch nog wel wat beter maar de wind zal niet plotseling Noord worden. Tours is nog geen 10 km verder dan Bourges, dus mijn voorbereiding zal na genoeg het zelfde zijn.

De uitslag bij de dierenarts was wederom ‘goed’ en dan bedoel ik dat ze niet “het geel “hebben. Deze keer 2 doffers en 2 duivinnen mee naar Pedro, die allen naar Tours zullen gaan. 2 ( de duivinnen) hiervan waren ook afgelopen week mee. Prima in orde maar ook de 2 jonge duiven die ik uit het hok heb geplukt waren brandschoon. Dus ze gaan alle 22 mee maandagavond naar Zevenbergschen Hoek.

Maandagavond waren er ’n dikke 700 jonge duiven van 22 liefhebbers, dus we missen de helft…… die gaan vast vrijdag mee.

Zevenbergschen Hoek kwam goed naar huis, mijn eerste op 7 over 11 maar daarna heel vlot en op 11.30 waren ze allemaal thuis. Ondertussen werd ik gebeld en hoorde de aankomsten maar ook dat er om 11.30 nog wel wat niet thuis waren. Die van mij waren al ’n keer met die van A mee geweest dus waarschijnlijk al ’n hekel aan doorvliegen. (Inmiddels weet ik dat het ’n goede africhting is geweest.)

Op Meer gaan er dus 22 mee.

Vervolgens ben ik richting Egmond gegaan, naar Marcel Tromp. Marcel heb ik van de winter al ’n keer getipt, “die man moet nationaal gewoon vroeg kunnen spelen”. Even over 12 uur arriveerde ik in Egmond, er waren al wat duifjes in Zuid-Holland en 1 in Aalsmeer bij van Zelderen. Even nog praten over de stand van zaken betreffende Bergerac. Uiteindelijk 14 van de 16 thuis en 1 in Friesland maar gewoon ’n waardeloze vlucht voor Marcel, dus nu maar eens kijken hoe die 5 uit St Vincent het zouden doen. Even voor 13.00 uur valt er ‘n duif mij Martijn Groot, dat is ’n vroege!

1e gemelde Alkmaar, vroeg inde fondclub en naar later blijkt bij de eerste 10 Nationaal. Marcel naar binnen om op de computer te kijken hoe de duiven verder vallen. Plots uit het binnenland valt er ’n krasje zijn 1e getekende, het “Schermertje”, ik gauw op het raam tikken: ‘Marcel je hebt er 1’. Prachtig je 1e getekende, voor het 3e jaar achtereen je eerste duif op St Vincent. Dit duifje staat momenteel als 21e duif Nationaal op de uitslaglijst. 45 minuten later gaat Marcel koffie zetten als zijn ‘blauwe doffer’ de kampioensduif van vorig jaar neerstrijkt. Wederom moet ik op het raam tikken. Grote hilariteit bij de bezoekers, 2 vroege duiven en je hebt er geen zien vallen. Gelukkig ziet Marcel zijn 3e duifje even voor 14.30 uur wel vallen. Zijn 3e getekende en vorig jaar zijn eerste op Cahors. 25e melding in Alkmaar er is dus nog geen 10% van de duiven thuis en je hebt je 1e 2e en 3e getekende thuis. Even 15.00 uur geef ik Marcel ’n hand, prachtige prestatie en ze zelf dus (de eerste twee) niet zien thuiskomen, maar die 21e Nationaal verzacht veel. Marcel en Anne, helemaal top!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day After