donderdag 28 juni 2012

Soissons? en Duffel



Soissons* en Duffel staan op het programma.
Het digitale programma (website) geeft St Job aan maar in het rode boekje staat Duffel en daar gaan we dan ook naar toe. Achter de schermen is gekeken of er niet plots opnieuw kermisattracties staan maar er is groen licht voor Duffel. We zullen daar samen staan met de nodige auto’s van Afdeling 5.
Voor Soissons ga ik 12 doffers en 18 duivinnen klaarstomen en voor Duffel 22 jonge duiven. Uiteraard kunnen er zomaar ‘n paar afvallen want ze zullen pico bello in orde moeten zijn. De vooruitzichten voor zaterdag zijn in Nederland goed en de wind is zuidwest 2-3, Belgie is ook redelijk dus voor de jonge duiven voorzie ik geen problemen. (Afgelopen week waren er 123 liefhebbers en ruim 6000 duiven minder mee dan vorig jaar op de 1e vlucht en dat is gewoon heel veel).
Vooral in rayon A heef men toch met de nodige verliezen te maken gekregen, vooral van de mannen op de voorvlucht hoorde ik alarmerender berichten. Gelukkig kwamen er in de loop van de week toch nog wat duiven na. De vraag is, zijn deze duiven alleen maar doorgejakkerd, wat aannemelijk is met die harde wind of is er toch nog iets gebeurd in de (weer) omstandigheden waar we geen weet van hebben. De raadselen van de sport. De duiven in Rayon B en laat ik me dan beperken tot Heemskerk zijn prima naar huis gekomen en geen of weinig achterblijvers.
Frankrijk is zaterdag niet echt goed, wederom zo’n front gaat overtrekken. We zullen het donderdag nogmaals bestuderen. (we zien wel verbetering maar dan moeten we er wel westelijk van het front blijven) De 12 doffers van de vitesse/midfondploeg gaan zeker mee. Zelf neem ik geen risico en er gaan ’n aantal(7) dagfond duivinnen niet naar Soissons maar ze mogen mee naar Duffel, blijven ze toch lekker aan de gang. ( Hierdoor heb ik toch ’n mooi ploegje van rond de 14 duiven achter de hand)
Dinsdag, rond de middag de 2e tour voor het eerst in de mand gedaan, 2 oudere jonkies er tussen en 5 km verder op los gelaten en ze gingen als ’n speer weg. Vervolgens met de 20 jongen van de 1e tour verder gereden en op ‘n 10 km los. Die bleven draaien tussen die hoogspanningsdraden en uiteindelijk klommen ze omhoog, heel hoog en toen uiteindelijk vertrokken ze. Thuis gekomen bleken er ‘n 6 tal van de 2e tour te zijn en 15 minuten later de rest. Van de 1e tour nog geen veer te bekennen, ik nam me voor pas zorgen te gaan maken wanneer er met ’n uur nog geen duiven zouden zijn Zo lang hoefde ik gelukkig niet te wachten, na ’n half uurtje stormde 20 jonge duiven het hok in. Toch niet helemaal vreemd wat er gebeurde, ik wist van de Meteo site dat er ’n storing lag en toen ik later las dat de africhting in o.a. Afdeling 7 niet gladjes verliep, was het opnieuw ’n bevestiging. Was ik 10 km verder gereden met de 2e tour wie weet wat er dan gebeurd zou zijn, de 1e tour kan al omgaan met de omstandigheden. Toch kan je deze ook niet vaak genoeg wegbrengen op zo’n 20/25 km.  Dinsdagmiddag kwam E.J. en namen we bovenstaande planning door, rond 17.00 uur de duivinnen gepakt voor hun trainingsvluchtje. De oude duiven hebben nergens last van en waren in ’n mum van tijd weer thuis en mochten/moesten nog ‘n 30 minuten trainen. Ze namen weer de nodige jonge duiven mee uit het Haarlemse, hebben die ook gelijk getraind. Goed ze zijn weg gejaagd en hopelijk weer terecht bij hun baas.
Inmiddels, woensdag, is de compuclub weer up to date en staat de uitslag met tussenstanden er op, nog 4 oude duiven vluchten. De punten worden duur, 1 slippertje en je bent weg. We zitten dan ook ontzettend dicht op elkaar, lekker spannend.
Donderdag, de omstandigheden in Frankrijk zijn niet veranderd, zie hier boven, er gaan zo’n 8 doffers en 7 duivinnen niet mee naar Soissons, deze duiven zijn voor de dagfond bestemd. 12 doffers en 13 duivinnen zullen dan naar Soissons kunnen.
Donderdag is altijd de dag van het lapvluchtje van de duivinnen, je kon goed merken dat er ‘n ‘aap’ in de lucht zat, het africhten van de jonge duiven heb ik dan ook geannuleerd.
*Vrijdagmorgen zal de lossingscommissie zich buigen over de weerkaarten en advies in winnen. Hopelijk ligt Soissons aan de ‘goede’ kant. Zo niet zullen we opnieuw anticiperen op de situatie, of te wel zoeken we ’n andere lossingsplaats.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten