maandag 13 mei 2013

LAAT HET ZONNETJE KOMEN.............


Laat het zonnetje a.u.b. komen

We gaan ons voorbereiden op de 1e midfond vlucht Morlincourt en moeten dus op donderdag inkorven. Eigenlijk is deze voorbereiding gelijk zaterdag na de vlucht al begonnen, ze mochten die middag wat langer bij elkaar blijven, beetje beloning zo na de 4e vlucht. Normaal gesproken vinden ze alleen wat grit/roodsteen en snoepzaad in het hok  maar nu gingen ze al rap opzoek naar meer  voer  in plaats van lekker met elkaar te liggen kroelen. Dus kregen ze deze keer wat eten en mochten 3 uurtjes lekker samen blijven. Zondag heb ik ze wel weer gelijk op het vitesse voer (schema) gezet want ik had het vermoeden dat we a.s. zaterdag  opnieuw zuiden wind  zouden krijgen. De voorspellingen zijn nu echter Noordwest!  Het weer zal ik zeker nauwgezet de komende dagen volgen. Krijgen we ’n relatief lichte vlucht dan kan de hele ploeg mee, krijgen we  kopwind en regen en dat ziet er serieus naar uit( en niet zo’n klein beetje water ook) dan blijven zeker de nodige dagfond duiven thuis. De gehele week lijkt het wat mistroostig te worden met veel buitjes en nog steeds te koud, het mooie voorjaar is helaas nog steeds ver weg en laten we eerlijk zijn het zonnetje doet vaak wonderen bij mens en dier en daar smachten we naar.

Gelukkig zijn we de eerste 4 vluchten zonder kleerscheuren doorgekomen, slechts 1 jaarling doffertje kwam van de 3e vlucht niet meer thuis. De eerste 2 vluchten werden we geconfronteerd met ’n stevige noorden wind met ’n klein beetje zijwind, de laatste 2 vluchten met knalharde zuiden wind met veel west er in dus tot nu toe is het redelijk ‘eerlijk’ verdeeld. De duiven moeten met deze omstandigheden toch maar om kunnen gaan en ik zie op eigen hok dat er duiven zijn die dat kunnen maar voor de meeste gaat het toch even te snel.  De baas, hok en voeding zijn naast het ‘snelle ’soort ook van belang.  Daarom is het belangrijk er af en toe ’n evaluatie momentje in te gooien. Hebben de duiven naar hun mogelijkheden goed gepresteerd? Heb ik er zelf genoeg aan gedaan en ben ik oplettend geweest en niets over het hoofd gezien? Is mijn hok wel geschikt om in het voorjaar te vlammen, zonlicht/verduisteren/verwarming, veel of weinig voeren, eiwitarm of zwaar en zijn mijn duiven geschikt voor dit werk, allemaal vragen en dan zullen we het maar niet hebben over de ‘ligging’ dat speelt pas ’n rol wanneer alles in je eigen optiek goed is gegaan en je er in groter verband toch niet ‘aan komt’.

Mijn maat E.J. en ik hebben regelmatig zo’n evaluatie momentje, zo ook afgelopen zaterdag. Conclusie, niets aan doen, niets veranderen, ze zijn goed maar wel denken aan  de kou en vochtigheid en in die rennen valt dat niet mee!  Dus laat het zonnetje maar komen, helaas gaat dat dit weekend zeker nog niet gebeuren!

Donderdag, zal ik de laatste verwachtingen van Meteo Consult  over het weer mededelen……………

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten