dinsdag 7 mei 2013

Nijvel, Teletekst en verkoop van de eeuw?


Nijvel,

Vorige week zaterdagavond zat ik  na te denken en te piekeren over de afgelopen vlucht en zondagmorgen vroeg nam ik al mijn beslissing voor komend weekend. Het zal de gehele week op woensdag na, goed weer worden met regelmatig het zonnetje en voor de zaterdag wederom zuiden wind aan. Alle duivinnen gaan mee maar bij de doffers zal ik alle jaarlingen die niet helemaal top zijn ‘inhouden’, de overjarige zal ik zoveel mogelijk wel spelen want die mogen de 1e midfond vlucht thuis blijven.  Het voersysteem zal en ga ik niet aanpassen maar ik zal mij niet meer laten verleiden door bedelaars en wat kou. Neen afgepast en geen korrel meer! Niet dat ik ‘graatpakhuizen’ met te kort inhoud ga inkorven, neen ze moeten op het ideale gewicht zijn met super droge koppen en anders blijven ze gewoon ’n weekje thuis. Want juist op deze ‘snelle’ vluchten moeten ze zich super kunnen oriënteren, geen extra ballast mee dragen en drang hebben om naar huis te jakkeren . Nou ja schrijven gaat makkelijker dan realiseren…….

Deze week verscheen de verkoop van Leo Heremans op de pipa site, ik heb ze niet precies geteld maar 14 blokken van zo’n 38 duiven is toch snel ’n dikke 500 duiven! Oude en jaarlingen, dus heeft deze man meer dan 250 koppels duiven gehad?  Ik las op internet dat hij dit jaar nog jonge duiven heeft gekweekt, dat zullen er toch ook makkelijk ‘n 500 geweest zijn en die zijn al verkocht/weg?  Ik kan me voorstellen dat Leo bekaf is, alleen de administratie al. Voor het stront krabben zal hij wel ’n paar mannetjes hebben maar de koppels zetten en ze toch wel willen zien, daar gaat veel tijd inzitten en dat met ’n duivenlong.  Medelijden hoeven we niet te hebben want je doet dit je zelf aan. Deze man heeft kei en keihard gevlogen en nog belangrijker, het lijkt wel of iedereen super geslaagd is met deze duiven. Wat ’n referentie lijst!  Die Leo kocht overal de beste of uit de beste duiven die hij in zijn vizier kreeg. Er staan nog al wat bekende namen tussen waar hij de afgelopen jaren duiven kocht en die hij wilde gaan gebruiken voor de verdere uitbouw van zijn stam. Om nu te spreken van het ‘ras’ Heremans is wel heel kort door de bocht, wel is het genen stapelen van 1e prijswinnaars en Asduiven en dat is toch de kortste weg naar succes gebleken.

 Het zal ongetwijfeld de beste verkoop  ‘ever’ worden en wat ik persoonlijk  ‘knap’ vind, dat je in zo’n korte tijd ’n merk van je duiven kunt maken en dat PIPA met zijn geweldige marketing concept zal zorgen dat dit ( mijn inschatting) meer dan 2 miljoen euro zal gaan opbrengen? Het zal het nieuws en de kranten wel gaan halen. Blijft natuurlijk ’n kleine kans dat de Chinese  markt in elkaar stort door de vogelgriep. Ach het zal me eigenlijk ’n rot zorg zijn…….zaterdag vliegen wij Nijvel en moet ik het opnemen tegen die snelheid duivels uit eigen omgeving en daar zitten ongetwijfeld ok Heremannetjes tussen.

 

Nijvel is trouwens ’n Teletekst vlucht,  op verzoek van de N.P.O. is deze vlucht geprogrammeerd. Nu zijn Vitesse vluchten al concoursen die je om de kerktoren moet organiseren om het ’n beetje eerlijk te houden maar gelukkig hebben we  al 6 Rayons maar zelfs in de Rayons zal de wind bepalen waar de prijzen vallen. Den Helder vloog vorige week alles aan gort en daar vlogen waarschijnlijk zelfs doodmakers nog in de prijzen in het Rayon. Harde tegenwind dan pakt de voorvlucht alle prijzen, logisch en we accepteren dit want anders zouden we dit toch al lang veranderd hebben?  Bij de N.P.O zit waarschijnlijk ’n dropveter die dit bedacht heeft en waarom? Commercie? Zijn ongetwijfeld mannen die zo’n T.T. vlucht commercieel kunnen uitbuiten!

Nu ik toch mijn bezig ben, wat dacht je van de lossingplaats Wolvertem. Totaal ongeschikt!! Na Strombeek en Grimbergen toverde de N.P.O. deze lossingplaats uit de hoge hoed. Na veel zoeken en overleg en hulp van de Belgische bond hebben we dit gerealiseerd. ( zo werd het aangekondigd)  Het wordt tijd dat we zelf op zoek gaan naar lossingplaatsen en als Afdeling gewoon NEEN moeten zeggen “rot op met je T.T. op de Vitesse”. 

 Ik hoor wel eens wat en misschien heeft U er wat aan. Afgelopen week zijn er de nodige colli uitbraken bij de jaarlingen geweest. Dit zijn zomerjongen en late jonge duiven van 2012 veelal mannen van de ‘zware’ fond zijn hiermee geconfronteerd. Eigenlijk voor het eerst dat we hier van horen want meestal gaat deze gifbeker aan de fondmannen voorbij. Nu is het toch vaak de tijd na zo’n 3 vluchten extra alert te zijn want ook al zitten de duiven in de wagen soms in ’n eigen mand, de virussen gieren door de trailers.

Ik ga verder met poetsen en zal blijven proberen de duiven op een natuurlijke wijze genoeg weerstand te laten opbouwen. Vrijdag meer…………….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten