vrijdag 24 mei 2013

Morlincourt i.p.v. Orleans


Vrijdag 24 mei 9.00 uur.

Mededeling,

Woensdagavond heeft het bestuur besloten het inkorven voor Orléans op donderdag te laten doorgaan. De vooruitzichten waren op dat moment voor bovengenoemde lossingsplaats niet echt goed. We worden echter dit jaar met vooruitzichten en verwachtingen geconfronteerd die zo maar de laatste 12 uur compleet kunnen wijzigen. Daarom vonden we het te prematuur om deze vlucht op voorhand te annuleren. Afgesproken dat vrijdagmorgen vroeg, nog voordat de chauffeurs ( 2 wagens) moeten beslissen af te slaan richting Orléans, wij nogmaals naar de verwachtingen zullen kijken.

Na bestudering van de kaarten/tabellen en vooruitzichten zien wij geen mogelijkheden om in Orléans te lossen, zeker niet vroeg. ( ten zuiden van Parijs is het gewoon niet mogelijk). In noord Frankrijk zijn naar onze waarnemingen (nog) wel kleine mogelijkheden. Rekening houdende met ’n stevige wind op de kop zullen de duiven misschien hooguit ’n snelheid van 70 km kunnen halen. De verwachting is, dat in Nederland, de omstandigheden in de middag ’n stuk minder zullen worden. Bovengenoemde verwachtingen hebben we dan ook meegenomen in onze beslissing.

De lossingscommissie heeft dan ook geadviseerd naar Morlincourt te rijden, op deze afstand kan de vlucht nog doorgaan als dagfond vlucht.  Wij gaan dus naar MORLINCOURT !

(veel zal afhangen of er mogelijkheden zijn voor ’n vroege lossing)

Vanavond gaan wij inkorven voor Nijvel en voorzien vooralsnog geen grote problemen voor deze vlucht. Ook voor deze vlucht moeten de duiven tijdig terug in Nederland zijn.

Blijft het voor de tijd van het jaar natuurlijk gewoon te koud en worden we  al weken geconfronteerd met onbestendig weer.  Afgelopen week kregen we te maken met draaiende winden in Belgie en bleek dat veel van onze duiven daar grote moeite mee hebben.  Achteraf kunnen wij constateren dat wij in onze Afdeling niet mogen mopperen en de hoeveelheid achterblijver gelukkig beperkt is gebleven. Ook zaterdag zullen we opnieuw uiterst zorgvuldig en voorzichtig te werk gaan en hopen dat de omstandigheden ons  ’n beetje welgezind zijn.

Zaterdagmorgen krijgt U zoals gebruikelijk  de laatste informatie.

Bestuur en lossingscommissie.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
 
 
 
 
 
 
 
De afwegingen en gedachtenspinsels van ’n lossingsverantwoordelijke………….en openheid van zaken
 
Woensdagmiddag en avond kwamen de eerste berichten al binnen dat Afdeling Limburg, Brabant, Oost Nederland 9, midden Nederland 7 en Zeeland hun dagfond vluchten hebben afgelast. Voor de midfond vluchten houden ze nog even ’n slag om de arm en zullen in de loop van vandaag (donderdag) mededelen wat ze voornemens zijn.
Uiteraard hebben wij van Afdeling 6 ook contact met elkaar gehad en het bestuur heeft er op woensdagavond  ’n agendapunt van gemaakt op de bestuur vergadering.  De vooruitzichten zijn voor zaterdag en zondag in Frankrijk gewoon niet best. Koud 10 graden, regen en harde wind noordwest 3 tot 4.
Vorige week hebben we op ’n midfondvlucht slecht 1 nacht mand gehad omdat we op het laatste moment inzagen dat het toch op de zaterdag beter weer zou zijn dan op de zondag. Voor en tegenstanders, boze brieven en mails maar ook veel positieve berichten en het aller belangrijkste, wij Afdeling 6 hebben nog ’n redelijk verlopen concours gehad. Toch word je wat voorzichtiger in je beslissingen om ’n wedvlucht te annuleren of te verzetten. Dat we nu dit weekend opnieuw  met slechte omstandigheden te maken krijgen valt ons ’n beetje koud op ons dak. De makkelijkste weg is, de vlucht gewoon in te korven en zaterdag maar eens kijken wat de mogelijkheden zijn. De lossingscommissie is niet gek en op zijn achterhoofd gevallen en zal ze niet lossen wanneer het niet mogelijk is. Grote kans misschien dat de duiven terug naar huis komen! Geen winnaars en geen verliezers. Wel veel werk en kosten op niets af.
Stel dat er zaterdag ’n gaatje gevonden zou worden om te lossen, krabben wij als lossingsverantwoordelijke toch nog achter onze oren. Het is veel te koud, regen krijgen ze bijna zeker en windkracht 3 tot 4 op de kop. Dat zijn allemaal zekerheden. Ook weten we zeker dat er meer verliezers dan winnaars zullen zijn. Maar ja, iedereen heeft  toch zelf met zijn volle verstand duiven ingekorfd. De verhalen vroeger reden we altijd en het viel meestal wel mee daar kunnen we niets mee. Andere tijden, nieuwe inzichten en moderne technieken de laatste jaren om het weer te beoordelen daar werken we NU mee.
De vooruitzichten zijn voor dit weekend vooralsnog niet best, daarbij komt ook voor de tijd van het jaar, dat de  omstandigheden  ons niet gewoon zijn en we kunnen spreken van het koudste/slechtste voorjaar van de laatste decennia , dit alles maakt het voor het bestuur/lossingscommissie niet gemakkelijk.
Laat het duidelijk zijn wij zijn duivenliefhebbers en we gaan onze gevleugelde vrienden toch niet willens en wetens aan slechte omstandigheden blootstellen? Wij hebben dan ook woensdagavond ( Arie van Dam) contact gezocht met MeteoConsult en hebben de laatste  weervooruitzichten opgevraagd en deze voorgelegd aan het bestuur.
De beslissing is woensdagavond genomen; WE GAAN INKORVEN VOOR ORLEANS, de vlucht wordt NIET geannuleerd. De ondergrens voor ’n dagfond vlucht is de afstand van Morlincourt, bijna 200 kilometer minder dan Orléans en wanneer vrijdag blijkt dat de omstandigheden nog steeds slecht zijn,…….   zouden we kunnen adviseren……….en dit laatste hebben we dan ook vrijdagmorgen vroeg gedaan!  We rijden naar Morlincourt.
Wij gaan vrijdag ook nog steeds voor Nijvel inkorven, in de ochtend zou het in Nederland en Belgie  aanvaardbaar zijn en we hebben  altijd nog de mogelijkheid te kunnen besluiten dichterbij te gaan lossen.  Meer weerbericht heb ik niet en hoop oprecht dat het allemaal goed komt en anders komt de hele fabriek gewoon weer naar huis!
Veel wijsheid met jullie eigen afwegingen
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LENNIK