dinsdag 21 mei 2013

Regen, wind en nachtvorst.....op naar Orleans


In het Pinksterweekend nog eens nagedacht over de, en laat ik het vooral bij me zelf houden, voor mij slecht verlopen Peronne vlucht. Ik was niet de enige in het land en vooral in het oosten van het land bijvoorbeeld Afdeling 10 zag ik uitslagen met op zondag doorklokken! Friesland, midden Nederland, (ja waar niet) verliep het nog trager met heel veel achterblijvers.  Maar eigen smart voel je zelf het meest. Zondag kwamen er nog ’n paar door en zowaar maandagmorgen nog eentje. Ik mis er nog steeds….en toch moet ik nu relativeren en mijn plan weer trekken maar vooral weer vertrouwen in mezelf en de duiven krijgen. Om mij heen hoor ik alleen maar verhalen van  ‘niets aan de hand alles thuis’ en dan denk ik gelukkig maar voor je, hoef je nergens aan te twijfelen!

Het kan toch niet gebeuren dat in 1 weekje tijd bijna alle vertrouwen weg is. Dan rest maar 1 ding om ziekten uit te sluiten en dat is de gang naar de dierenarts dus dinsdag als eerste naar Pedro even de gezondheid laten checken en gelijk ’n afspraak maken om de jonge duiven te laten enten, die het trouwens voortreffelijk maken. Nog steeds 41 stuks in het hok.

We gaan deze week dus de ploeg ‘klaar’ maken voor Orléans en donderdag middag zal ik samen met E.J. de duiven die helemaal top zitten inkorven, de rest zou mee kunnen naar Nijvel maar dat zien we vrijdag dan wel weer. Deze duiven hebben dan wel ’n dagfond voorbereiding maar dat geeft niet, ze gaan toch voor spek en bonen mee want uiteindelijk zijn zij ook straks voor de dagfond. De duiven die zondag en maandag zijn thuis gekomen blijven natuurlijk lekker  thuis.

Blijft natuurlijk de vraag, wat is er afgelopen zaterdag gebeurd? Zeker als lossingsverantwoordelijke wil je het weten, al is het maar om te leren. Heel eerlijk ik heb nog steeds geen flauw idee, wel ving ik via de moderne  ‘media’  op dat de duiven moeite hadden Nederland in te trekken en soms  bleven hangen en/of weer omdraaiden in Belgie.  Ik moet trouwens vertellen dat de zondag ook zo’n dag met draaiende winden was en vernam dat her en der trekkende jonge duiven het hok niet meer terug konden vinden.

Onderstaande schreef Ad Schaerlaeckens op zijn Blog, ook ’n Belg constateerde dit en schreef erover op Facebook.  Inmiddels heb ik ’n verslag geplaatst op mijn Blog over de mogelijke oorzaak, (onderzoek van Zimoa) en inderdaad zijn draaiende winden funest!!

Bar (19/05/2013 )

Gisteren de eerste slecht verlopen vlucht dit jaar. Van Sens, bijna 400 kilometer stond de prijskamp ongeveer 50 minuten open. En ik vrees dat de duiven van Friesland er nog slechter afkwamen.
Die keerden hier massaal om en trokken terug Belgie in. Het weer/zicht was niet eens slecht en waarom die omkeerden is ook mij een raadsel.
De duiven waren overigens steenkapot en stonden krom van de dorst na 2 nachten mand. Ik schat de verliezen toch wel op 20%.
Zelf pakte ik 4 duiven kort op elkaar die in de club 3, 4, 5, 6 wonnen. In groot verband ook vroegen. In heel Brabant 2000 vliegen ongeveer 17.000 duiven. Als ik er 4 heb heeft er slechts EEN liefhebbers meer (5) maar die had veel meer duiven mee.
Met de getekende was het weer hopeloos. Pak veelal de duiven voorop die de week voordien (of nadien) de goede getekende waren/werden.
Overigens sloot het na die 4 duiven niet aan.

 

 

Natuurlijk is dit afgelopen weekend ook de “verkoop van de eeuw” geweest. Top voor Heremans, grandioos voor PIPA en voor de kopers is het te hopen dat ze de centjes waard zijn. Trouwens maar goed dat die 530 duiven dit weekend niet in Nederland in concours stonden want dan zouden we misschien hebben kunnen spreken van kapitaal vernietiging en zou je met samengeknepen billen hebben zitten wachten. Goed, het is niet zo, kan ook niet maar ik wil alleen maar aangeven, zullen het allemaal goede zijn en hoe zijn deze astronomisch hoge bedragen te verklaren. Aanbod, vraag, promotie en marketing zijn de sleutelwoorden en er zijn dus genoeg mensen die er nog meer brood inzien. Heremans en Pipa hebben in ieder geval heel veel beleg op hun boterhammetjes!

De verwachtingen voor het weekend zijn niet al te ‘best’. Vorig jaar was het ‘koud’ en onbestendig maar dit jaar slaat alles. Wanneer je de verwachtingen leest vraag je je af waarom we in godsnaam gaan inkorven. Iets in ons blijft kriebelen en trekt ons vaak over de streep, stel je voor dat het weer omslaat en al die weerdeskundigen de plank misslaan, zou je zomaar ’n vlucht kunnen missen. Ik heb het donkerbruin vermoeden dat de duiven er na 5 weken niet echt beter op zijn geworden, ja ’n weekje het zonnetje erop doet vaak wonderen voor mens en dier maar we zullen moeten wachten, gaat deze week niet gebeuren. Deze week wederom de duifjes loslaten tussen de buien door, nog steeds te koud er is dus geen lol aan, als mens zou je er neusloop van krijgen. De wielrenners in de GIRO zijn bijna allemaal ziek zwak en misselijk en moeten nog ’n week! Dagje in het zonnetje fietsen dan weer ’n druilige dag vervolgens ’n berg op in de mist en boven op de top ’n sneeuw bui. Ze worden er niet beter van!  Met dit voorjaar geldt dit volgens mij ook voor de duiven maar dat kriebelen en stemmetje in ons hoofd, doet ons toch beslissen…..mee te doen.

 (Ik hoorde maandag, het is het koudste voorjaar in decennia)

De duiven waren trouwens prima in orde, bleek na onderzoek bij Pedro. Ze hebben niets van trichomonas (het geel) in de bek, nog geen spoortje, geen slijmen of ontstekingscellen. Ik had  ook geen slecht bericht verwacht, want de koppen zijn droog, de kelen mooi en de ’nekkies’ strak.    

Donderdagmiddag zal ik de laatste verwachting voor het weekend er op zetten………..

Donderdag 9.30 uur
Gisteravond heeft het bestuur de beslissing genomen om vanavond WEL in te korven voor Orléans.
De vooruitzichten in Nederland zijn voor de zaterdagmorgen en vroege middag redelijk.
Half bewolkt, droog, wel koud en 'n stevige wind op de kop.
Belgie geeft 'n soortgelijk beeld.
Noord Frankrijk is al 'n stuk minder en verder op wordt het niet echt beter. Toch zijn er misschien wel kleine mogelijkheden. Het moge duidelijk zijn dat we niet gaan lossen wanneer het niet mogelijk is!  Ook is het 'n zorg wanneer het in Nederland later in de middag, op de zaterdag, naar het zich laat aanzien snel slechter zou kunnen worden. 
De zondag ziet er in Nederland met de kennis van nu SLECHT uit.

Veel wijsheid bij jullie beslissing wat er mee zal gaan.
 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Duivenmarkt Heemskerk