maandag 29 augustus 2011

The Day After
De duiven zitten nu bijna allemaal op ‘pulletjes’ of aangepikte eitjes en dat wordt dus de komende dagen “ overleggen” want het liefst laat ik bij elk koppel  maar 1‘jonkie’ liggen. Ook bij broer Peter heb ik het een en ander verlegd en zit alles op kleine jongen. Op beide hokken wordt het zelfde systeem/schema gevolgd en maken de duivinnen tot nu toe het mooie weer, enkel de doffers die echt ‘kop’ kunnen spelen op het korte werk worden aan de gang gehouden en kunnen de laatste vlucht nog van belang zijn. Nog 2 vluchten te gaan, a.s. zaterdag zullen er nog wel  de nodige jonge duiven in concours staan die aan de gang gehouden worden voor Sens en zal er dus de laatste natour vlucht beduidend minder duiven ingekorfd gaan  worden. ( voorzichtige schatting in onze club zo’n 70 duiven richting Sens en met de nodige uit en afvallers, zit je zo op nog maar 35 prijsduiven) Op deze laatste vlucht zullen de punten het belangrijkste zijn en wordt het Natour kampioenschap verdiend. Gezondheid, motivatie en pluim zullen het verschil maken.
Begin dit jaar had ik als doelstelling hoog te eindigen met het oude duivenspel, de jongen proberen over te houden en de natour misschien te spelen. Eerlijk is eerlijk de duivinnen doen het ‘goed ’op de natour en hebben er nog steeds zin in, zitten nog redelijk in de pluim dus ga ik het spelletje gewoon uit proberen te spelen. Ondertussen op papier gezet welke 12 doffers mogen blijven en de 12 jonge mannen uitgezocht om de ploeg compleet te maken. Bij de duivinnen is het ’n stuk moeilijker, ik heb er nog 21 en ook hier wil ik terug naar 12, tussen de jongen zitten ook nog zo’n dikke 20 duivinnen en daar moet ik er ook 12 tussen uitzoeken. Over 14 dagen de laatste selectie, hokken uitmesten, kweekduiven scheiden en de geselecteerde  toekomstige vliegduiven mogen dan lekker tot eind januari bij elkaar blijven. Lekker uitruien, weerstand opdoen en ik wil ze zo dicht mogelijk bij de natuur houden dus ze gaan allemaal de rennen in.
Deze week proberen de duiven lekker aan de gang te houden en dat zal niet meevallen want ze hebben ’n enorme drang naar hun nest, hopelijk laat het weer toe, de duiven nog ’n paar keer weg te brengen.  Blijven ze scherp en trainen te gelijk maar dan moet het weer wel opknappen. Later meer…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Duivenmarkt Heemskerk