woensdag 17 augustus 2011

POKKEN/DIFTERIE
Voor komend weekend kunnen de meeste duivinnen mee (20) en zullen ook ‘n 10 tal doffers weer meegaan. Ondertussen vliegen de veren om mijn hoofd maar de ervaring heeft mij geleerd dat zodra ze op jongen komen de rui geremd wordt.
Bij de jonge duiven ben ik op ’n ander probleem gestuit, de laatst 2 vluchten heb ik ze bewust niet gespeeld omdat het niet verduisterde jongen zijn. Een ander probleem diende zich toevallig op dat moment aan en wel het volgende, bij ’n aantal duiven constateerde ik ‘gepikte’ oogranden en dan denk je aan vechten en muggen en wel als laatste aan pokken! Het is wel degelijk pokken/difterie en dat is natuurlijk niet erg voor de hand liggend als je de duiven keurig netjes hebt geënt.  Dus ’n nood enting is wel het laatste waar je aan denkt. Deze week toch maar eens contact opgenomen met de dokter en we wisten nog te achterhalen dat we met 2 verschillende dosissen hebben gewerkt en 1 ervan heeft klaarblijkelijk niet de juiste bescherming gegeven. De zomerjongen zijn gelukkig geënt met het correct werkzame vaccin, toch zal ik ze kritisch bekijken en bij de minste twijfel thuis houden. De dokter gaat de fabrikant aanschrijven en gelijk heeft hij, zelf til ik er maar niet te zwaar aan. Wel heb ik er extra werk aan, want ik moet de duiven nauwlettend in de gaten houden. Niet alleen de pokken aanstippen met jodiumtinctuur maar ook in de bekken de gele aanslag verwijderen en aanstippen en dan als toetje ook nabehandelen met antibiotica en dat laatste is noodzakelijk, hoe jammer ik dit ook vind. Mijn probleem zal wel ’n op zich alleenstaand gevalletje zijn maar de lezers van dit Blog kunnen er allicht hun voordeel meedoen. Zeker de mannen die hun duiven niet geënt hebben……..Er heerst dus pokken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LENNIK