maandag 8 augustus 2011

voorbereiding Natour

We gaan ons voorbereiden op de 1e natourvlucht.
De oude duiven zijn vorige week gekoppeld (20 koppels) en 2 koppeltjes hebben inmiddels de eerste eitjes gelegd en de rest zal wel spoedig volgen. De duivinnen die nog het beste in de pluimen zitten en enige kans maken om prijs te vliegen zal ik met mooi weer spelen. Verder zullen de overgebleven 21 jonge duiven en de 13 zomerjongen meegaan om de nodige ervaring op te doen. Van de week wanneer het weer het toelaat zal ik ze zoveel mogelijk ’n stukje wegbrengen om ze aan de gang te houden maar ik zie het ook als ’n verplichte training een ander voordeel, de duiven ruien wat minder snel, tenminste dat is mijn ervaring.  Ook staat Morlincourt op het programma ( niet voor mij) de duiven zijn van Laon supersnel thuis gekomen wel met wat gaatjes er tussen  dus ’n beetje onregelmatig maar ook de laatste hebben er niet al te lang overgedaan. Komend weekend valt de beslissing voor het kampioenschap, reuze spannend want alles zit nog dicht op elkaar en de andere zinnen vaak op revanche om nog 1x ‘n mooie uitslag neer te zetten.
Verder ’n brief van Koggenland ontvangen, die ook wel heel erg doordraven. Gewoon die deuren maken en voor het lossen 1x controleren of ze functioneren! Je moet er toch niet aandenken dat ze weer met de hand gelost moeten gaan worden. Al dat achteraf gezeik, gewoon leren van je fouten en maken die boel en volgend jaar met het “lossen” meer voorzichtigheid betrachten en je mag het allemaal (als bestuur)  schrijven maar je moet het vooral doen.

Aan het Bestuur van de Afdeling Noord Holland
p.a. T.H.G.J. van Santen, secretariaat
Kelbergen 259
1104 LM Amsterdam.
Geacht Bestuur.

Het Bestuur van p.v. Koggenland (1332), vertegenwoordigd door haar 19 leden, maakt zich ernstig zorgen over
de ontstane situatie betreffende het vervoer en de lossingen lopende het seizoen 2011.
Hiernaast vragen de leden zich af, of het door u gevoerde beleid en de uitvoering hiervan in overeenstemming is
met gemaakte afspraken door de Algemene Ledenvergadering.
U mag begrijpen dat het Bestuur van p.v. Koggenland niet van zins is om, gelijk een aantal duivenliefhebbers uit
Noord Holland, ongenuanceerd kritiek te uiten. (U doet hier zelf kond van in uw mail van 14-7-2011 11.55 uur)
Integendeel, we maken ons oprecht zorgen en willen u dit, middels dit schrijven, kenbaar maken.
In de eerste plaats om u op de hoogte te brengen van de onrust onder de onze en andere verenigingsleden, maar
vooral ook om u te laten weten dat een aantal kwesties, wat ons betreft, de grenzen van het goed bestuur hebben
overschreden.

Aanpassing deuren.
In de vergaderingen voorafgaand aan het seizoen 2011, is twijfel uitgesproken over het aanbrengen van een
elektronisch systeem op de deuren. Naar uw mening noodzakelijk ter bevordering van een gelijke en naar uw mening meer eerlijke lossing.
We hebben er begrip voor dat u de kritiek op het “openlopen van deuren en de plaats in de container” door een aantal van onze medeliefhebbers meer dan beu was.
Echter, ook deze leden spraken hun twijfel uit. Zij gaven u wel het voordeel van de twijfel onder voorwaarde dat de aanpassing eerst in een proefopstelling en bij een enkele container zou worden aangebracht. Vragen van leden over het inwinnen van ervaringen van andere Afdelingen met vergelijkbare systemen, werden ter vergadering genegeerd of met een snaakse opmerking terzijde gelegd.
U besloot (buiten het mandaat van de Algemene Ledenvergadering) in uw over-enthousiasme daarom alle
containers te voorzien van een nieuw systeem. De vervoerder werd verder ook niet geraadpleegd of om advies gevraagd.
De draden en de gelaste verbindingen aangebracht op de vloer van de container (die meestal vollopen met water) is een probleem van jewelste en schier onoplosbaar. Om maar te zwijgen over het te vroeg opengaan van deuren door meteorologische omstandigheden. Dit wordt bevestigd door een lid van ons, die gekende deskundigheid bezit op het gebied van elektronica en haar toepassingen. De rest is geschiedenis.
Hoewel u ons hiervan niet op de hoogte stelt; behalve als u niet anders kan, is bij elke lossing een probleem
opgetreden bij enkele of meerdere deuren. U ontkent dit ook niet, maar bij monde van uw bestuurslid de heer Wijfjes, bagatelliseert u dit probleem.
Het filmpje op de site van de Afdeling Zuid Holland laat echter zien dat dit probleem vele malen groter is dan u lijkt in te schatten. Nota bene, bij een Nationale lossing gaan twee of meerdere deuren pas na 55 seconden en na 1 minuut open.
Het gevolg is dat een tweehonderdtal duiven de aansluiting mist met de rest van het konvooi. Dit wordt
bevestigd door een convoyeur die de camera hanteert.
Conclusie.
U had mandaat om: de aanpassing eerst in een proefopstelling en bij een enkele container uit te voeren
U hebt een onaanvaardbaar (en groot financieel) risico genomen door alle containers te voorzien van een kritisch systeem, slechts getest onder geconditioneerde omstandigheden. Bovendien in grote haast en ondeskundig ingebouwd in daarvoor niet geschikte containers
Advies.
Wij willen u adviseren om kort na het vluchtseizoen een bijeenkomst te beleggen om een gezamenlijke oplossing te zoeken voor dit ontstane probleem. Vooraf deze vergadering achten we u in staat om een reële risico-en probleemanalyse te formuleren. Het is dan aan de leden om u opnieuw en ditmaal zonder opgelegde tijdsdruk te adviseren.
Het inzetten van extra convoyeurs voor het openen van vastzittende deuren, is op dit moment dan het enige wat u kunt ondernemen, om de problemen van nu de baas te worden
Actie.
Het Bestuur van p.v. Koggenland zal het NPO vragen een onderzoek te starten naar het lossingssysteem op het wagenpark van de Afdeling Noord Holland. Een keuring door het NPO kan uitwijzen of het aangebrachte systeem afdoende werkt en of het systeem voor langere tijd bruikbaar is
Het vervoer en haar vervoerders
Het bericht dat chauffeurs en convoyeurs worden bedreigd door collega-liefhebbers, schokt ons. We vragen ons af of u hiervan op de hoogte bent en zo ja, welke maatregelen u hiertegen gaat ondernemen.
Verder ontvangen onze leden signalen uit “het veld” dat er grote druk door u wordt uitgeoefend op de
convoyeurs en de prijsstelling van de vervoerders. (slikken of stikken beleid)
We willen u attenderen op het onweerlegbare feit dat gedurende jaren het vervoer en de convoyage van onze duiven, in vergelijking met andere Afdelingen, de toets der kritiek heeft kunnen doorstaan. Natuurlijk zijn er
incidenten te noemen. Maar die zijn zo schaars dat daar, zeker en gewis, over mag worden gezwegen.
Het Bestuur van K’land heeft een angstig vermoeden dat op de convoyage en vervoer bezuinigd moet worden om de begroting sluitend te krijgen. Het “deurensysteem” past, naar onze overtuiging, in dit plaatje omdat dit wellicht begeleiders zou kunnen uitsparen.
We willen u attenderen op de wens van de leden dat na het moment van inmanden en verzenden, we kunnen
vertrouwen op een goede (professionele) begeleiding en verzorging van de duiven. Dat een aantal geroutineerde convoyeurs gestopt zijn bevreemdt ons. En dat de heer Herman Huizer zonder noemenswaardig vlagvertoon vertrokken is, doet geen recht aan zijn jarenlange dienstbaarheid en tomeloze inzet.
We willen u dus mededelen dat onze leden en zo gehoord, ook leden van andere verenigingen zich hierover grote zorgen maakt.
Conclusie:
Er bestaat grote onzekerheid bij ons over de transparantie besluitvorming vervoer en de effecten hiervan op
lange termijn.
Advies.
In de najaarsvergadering willen we u vragen een onderbouwd financieel verslag te tonen ten aanzien van het
vervoer en de begeleiding. Het is eerder aan u gevraagd, echter zonder overtuigend resultaat. Tevens willen we u verzoeken om zonder omwegen aan te geven, welk beleid is geformuleerd voor het komende jaar en de jaren hier opvolgend. Dit ten aanzien van het vervoer, de begeleiding en lossing van onze duiven.
Jonge duiven vluchten
U treft geen blaam voor de grote verliezen onder de jonge duiven. De storing die kennelijk over Zuid Nederland hing (het Mullheim-syndroom), waardoor de jonge duiven op 16 juli aldaar van Oost naar West gingen vliegen, kon door de begeleiders niet worden voorzien. Wel wordt weer overduidelijk dat de rapportage WOWD over weersinvloeden en duivenvluchten in een diepe lade is verdwenen. Meteorologen repten namelijk wel over deze storing en schuivende luchtlagen. Het werd echter niet gerapporteerd door het ons dienende weerstation omdat kennelijk het contract hier niet in voorziet.
De start van het jonge duivenseizoen en het besluit over lossingen, losplaatsen en het loslaten van het
programma, getuigt van kennelijke onzekerheid bij U. Wellicht veroorzaakt door het ontbreken van een visie of overdacht scenario dat kan helpen bij onvoorziene omstandigheden.
1.
Dat de vervoerder ten tijde van laden op 22 juli komt melden dat de losplaats is gewijzigd, getuigt
hiervan.
U ontnam hierdoor een aantal liefhebbers de kans alsnog in te manden omdat zij wel een risico analyse
hadden gemaakt. Die analyse was anders uitgevallen wanneer, –vroegtijdig-, bekend was geworden dat
naar Meer/Duffel werd uitgeweken.
2.
Het schrappen van een jonge duivenvlucht, omdat u zou hebben vernomen gegeven uw berichtgeving,
dat een enkel lid hierdoor in vakantienood komt, is een aanname en feitelijk onverdedigbaar.
Advies.
Maak een helder en doordacht en voor iedere liefhebber geaccepteerd besluitvormingsprotocol ten aanzien van
losplaatsen en lossing van de jonge (en oude) duiven bij onvoorziene omstandigheden.
Dit voorgelegd aan de leden, kan helpen uw onrust en die van de leden te voorkomen.

Opmerking
Het Bestuur van p.v Koggenland spreekt namens haar leden uit, dat de lossingen per rayon (oud en jong) zijn
beste tijd moeten hebben gehad. De gedachte dat zo’n lossing het verlies van jonge duiven beperkt is inmiddels wel verdampt.
Dat een eenzijdige lossing tot een idiote rangschikking leidt, is opnieuw bevestigd. En dat zulks tot een nodeloze kostenoverschrijding leidt, andermaal bewezen.
Het mag bij een ieder zo langzamerhand wel duidelijk worden dat een totale lossing aan te bevelen valt. Een
lossing in tweeën kan overwogen worden, maar is een angstig alternatief.
U mag verantwoordelijk heten voor een zo eerlijk mogelijk concours voor alle liefhebbers. U mag als Bestuur Afdeling uw eigen opvattingen koesteren en uitspreken dat u de wens van de leden volgt. Het zal u echter sieren wanneer u een beleid benoemt, vervat in een heldere geloofsbrief en geformuleerd vanuit: “Weten door velen in plaats van gevoel van een enkeling”… Er ligt tenslotte data en statistiek genoeg om een acceptabel beleid te (her)formuleren.
U kunt dit voorleggen aan alle leden om individueel hierover te beslissen. Een discussieavond kunt u overwegen in te zetten om vooraf gedachten uit te wisselen.
Het kan zomaar zijn dat dit helpt het verlies onder zittende en klagende leden te beperken of te stoppen.
De vragen aan het Bestuur van de Afdeling Noord Holland
1.
Wilt u kort na het vluchtseizoen een extra ledenvergadering beleggen om het probleem met ‘de deuren’
toe te lichten?
2.
Bent u in staat om een reële risico-en probleemanalyse te formuleren t.a.v. transport en de gelijke
lossing?
3.
Overweegt u om extra concoyeurs in te zetten tot aan het einde van het vluchtseizoen?
4.
Kunt u een helder besluitvormingsprotocol formuleren ten behoeve van lossingen en losplaatsen?
5.
Kunt u de leden een onderbouwd financieel verslag tonen over het vervoer van de laatste twee jaren?
6.
Kunt u aangeven op welk (lossing)beleid u aanstuurt voor de komende paar jaren?
Tot slot
We zijn ons er van bewust dat we enige druk op u uitoefenen. We doen dat echter met open vizier en zonder
scrupules. Het is bezorgdheid die ons drijft.
Die bezorgdheid willen we ook delen met andere bestuurders. We zullen dit schrijven daarom ook verzenden
naar de secretariaten van de verenigingen in Noord Holland.

Hoogachtend

Ad van Diepen
vz. P.V. Koggenland (1332)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Duivenmarkt Heemskerk