donderdag 25 augustus 2011

Voorbereiding op Nijvel,

Ja, het klopt ik maak me druk om mismanagement en miscommunicatie. Afgelopen week was echt ’n topweek op dit gebied. Ik schreef het al, de Hr. Wijfje zal wel met een mooi verslag komen en dat verslag is er dan ook gekomen. Zelf moet ik het 2x lezen voordat ik het goed op mijn netvlies heb, maar mensen wat ’n inschattingsfouten betreffende de hoeveelheid duiven en wat ’n gezever over de afstanden. Sprongen die te groot zijn? Windje mee! Zomerjongen die het moeilijk hebben? Kom op, als ze gezond zijn en kwaliteit bezitten komen ze thuis en zo niet noemen we dat selectie! Kijk lossen met inversie, regen en met “geen” duivenweer dat is gewoon onverantwoordelijk en kan hokken halveren, maar afgelopen week, prachtig toch en eigenlijk moet de wind dan wat noord zijn, dan heb je in het hele Rayon kans de eerste te winnen! Zaterdag staat Nijvel op het programma……..?? Heb je geen idee waarover ik schrijf en denk je ’ze kwamen goed naar huis, beetje laat los, mooi vluchtje, waar heb je het over’ snel verder lezen en bovenstaande vergeten.
De duiven heb ik toch nog 1x kunnen wegbrengen deze week. Noodzakelijk? Ze blijven wel scherp en in ’n ritme en dat kan bij nestduiven absoluut geen kwaad. Meestal neem ik ook gelijk de duiven van 2 andere liefhebbers mee en we doen er ons voordeel mee.
Deze week extra druk gehad want broer Peter is ’n weekje weg en vertrouwde mij de verzorging toe, gelukkig zijn de duiven van het zelfde soort en hanteren we op de natour het zelfde systeem. Klein kunstje om hem zaterdag dwars te zitten en op afstand te zetten maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren, ze zijn pico bello in orde en het is te hopen dat buurman Bert ze zaterdag naar beneden krijgt, ik heb mijn best gedaan en eerlijk gezegd die van Peter zitten ietsje beter in de veren/pennen……en dat kan het verschil maken. Woensdag een opvangkaart in de bus, snel me brilletje op, misschien Wonder Woman…..helaas niet maar een jonge duif. Zit in Tiel op een centraal hok, niet naast de deur maar ga ik toch ophalen.
Bij de jonge duiven die aangetast zijn (waren)door pokken/difterie, zie je de pokken indrogen en bij sommige alweer afvallen. De 2 difterie gevallen maken het ook goed maar de aanslag moet toch nog geregeld weg gehaald worden. Kortom de ‘ziekte’ hebben ze overwonnen. De dierenarts heeft ’n brief naar de fabrikant geschreven, we wachten rustig het antwoord af, het kwaad is toch al geschied.
Met Martin van Zon ’n lang gesprek gehad over de nieuwe column die hij gaat schrijven voor een landelijk duivenblad. (Spoor der Kampioenen) Zal ongetwijfeld recht voor zijn raap en duidelijk worden, irritaties en ongelijkheid in de sport zullen onderwerp van “gesprek” worden en vooral de onzinnigheid en gevaar voor de sport van 250 duiven inkorven zal ter sprake komen. Een goed verstaander begrijpt dat we het hebben over o.a. de liefhebbers Willem de Bruijn en Verkerk.  Niet onbelangrijk er moeten ook oplossingen aangedragen worden. Ben nieuwsgierig.
17 oude duivinnen en 3 doffers gaan waarschijnlijk mee en bij de jonge duiven in ieder geval de zomerjongen en wat nog redelijk in de veren zit ……. Vrijdag meer
Het zijn 18 duivinnen, 3 doffers en 15 zomerjongen geworden. totaal 36 mee maar de duivinnetjes zullen het moeten doen. Bij broer Peter zijn 17 duivinnen voor prijs mee en heb ik de oude doffers en bevlogen jonge duiven thuis gehouden. Wel zijn er 20 zomerjongen voor vracht mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten