woensdag 16 mei 2012

Soissons????


Op naar Soissons, onze 2e midfondvlucht maar de 1e vlucht voor de punten.

Maandagmiddag weer even ’n bezoekje gebracht aan de dierenarts en wederom ‘schoon’. Altijd ’n geruststelling maar deze keer helemaal, omdat ik ze toch niet ‘strak’ genoeg vond, ook het trainen was niet echt spontaan. Natuurlijk weet ik dat de duiven er zaterdag aan hebben moeten sleuren en het  is nog steeds veel en veel te koud en zeker in mijn hokken/rennen. Er gaat vanaf vandaag gewoon wat meer voer in en tevens zal ik proberen de warmte wat meer vast te houden. Toch zijn de duivinnen vanmiddag weer met E.J mee geweest en ze kwamen als een speer naar thuis, we houden vast aan ons systeem.

Maandagochtend ving ik ’n jong duifje op, ’n elfpennertje, goed gebouwd duifje en dan ben ik altijd benieuwd van wie zo’n duifje is. Deze keer had ik het toch goed gezien want ik kreeg Nico de Jong uit Zaandijk aan de lijn. Nico is naast bekende keurmeester ook ’n topspeler ( w.h.z.b. topklasseringen en de Gouden Duif in 2010) Nico was blij met het belletje en kwam in de middag het duifje ophalen. Pot koffie gezet en lekker zitten praten. We hebben nogal wat raakvlakken uit ons werkzame leven en dan heb je gesprekstof genoeg. Uiteraard kwamen de duiven ook nog aanbod en ook daar hebben we raakvlakken… namelijk bloedfanatiek en alles draait om goede duiven. We gaan elkaar vast nog weleens spreken.

Dinsdag ontving ik ’n mailtje van ’n hele goede dagfond speler, op Chateaudun pakte hij mooie vroege duiven toch schreef hij dat zijn jaarlingen niet echt of beter helemaal niet meededen voor de prijzen en aardig in ‘het rood’ hadden gevlogen. Te kort kilometers, te weinig ervaring, zelf denk ik ook  dat het gewoon ’n taaie vlucht was, ruim 8 uur vliegen, koud, wind op de kop en ook weer wat nattigheid onderweg want ook de oudere duiven moesten hun reserves aanspreken. Dat brengt me gelijk bij a.s. zaterdag, de verwachtingen worden eerder slechter dan beter

 Het enige wat ik NU op de kaarten( woensdag)zie is dat de wind ook in Nederland in de ochtend naar het zuiden is gedraaid maar in de loop van de middag  na 1600 uur weer naar het noorden kruipt.  Ook in Belgie en Frankrijk draait de wind naar het zuiden. Nederland zwaar bewolkt, Belgie en Frankrijk buien, en ook onweer in de loop van de middag. Ook ligt er weer zo’n front aan de oostkant van Belgie die uitloop naar Frankrijk waardoor het lossen in Soissons bijna niet zou kunnen .Op zondag is de gehele vlieglijn helemaal ‘prut’.

Situatie volgens het model van Meteo voor zaterdag 1400 uur, het front schuift op oostelijke richting


Soisons, donderdag 14.30 uur.
De duiven hebben de dagelijkse training gehad. Een laatste blik op de weerverwachtingen/kaarten/ modellen laat zien dat het In Frankrijk redelijk tot goed zou kunnen gaan worden met ‘n zuidenwind, Belgie geeft in ochtend droog weer aan, met in de vroege middag meer kans op regen en onweer en de Nederlandse kustlijn is geheel bewolkt maar grotendeels droog. Het Front blijft liggen aan de oostkant  van de lossingsplaats, dus wie weet zijn er zaterdag in de ochtend mogelijkheden. Sterker alleen dan zijn er mogelijkheden,  ze moeten eigenlijk(rekening houdend met nevel en inversie) zo vroeg mogelijk  los!  Met wind mee kunnen de snelheden zomaar dik boven de 1500 mtr liggen en zijn ze met drie en ’n half uur thuis!
Na lang wikken en wegen gaan er 4 overjarige doffers mee +8 jaarlingen en van de duivinnen gaan er ‘n 20 tal mee.
Vrijdag, nieuws over de vlucht Meer!!!


Geachte verenigingen en leden,

De vlucht M18 Morlincourt, die verplaatst is naar MEER, is voor sommigen toch niet voor niets vervlogen.

Het bestuur heeft de commissie WHZB gevraagd of deze vlucht mee kan tellen voor de WHZB-competitie. Het antwoord was positief.

De vlucht in het weekend van 5 mei is door Noord-Holland aangemerkt als Midfondvlucht. Door weersomstandigheden is onze afdeling, net als de meeste afdelingen

dichterbij gekomen. In ons geval was dit MEER. In de competitie WHZB telt deze vlucht mee voor alle relevante categorieën, omdat daarmee geen enkele liefhebber wordt geschaad.

Integendeel zelfs, wanneer we deze vlucht zouden laten vervallen dan hadden de leden van onze afdeling allemaal een vlucht minder voor de bepaling van de behaalde resultaten.

De spelregels zijn gepubliceerd en staan vermeld op de site van de Compuclub onder de knop WHZB. Ook zijn ze gepubliceerd in het SPOOR.

Dit jaar zijn in vergelijking met andere jaren de spelregels in alle categorieën aanmerkelijk vereenvoudigd zodat de liefhebbers deze beter begrijpen.

Dit kon omdat de vliegprogramma’s van de afdelingen nagenoeg allemaal hetzelfde aantal vluchten per spelcategorie bevatten.

In enkele gevallen heeft een afdeling een vlucht meer of minder, maar geen enkele afdeling heeft op alle disciplines meer vluchten dan de anderen.

De bovenstaande informatie is verstrekt door de WHZB-commissie.

Met vriendelijke groeten,

Namens het bestuur,

Tiny van Santen, secretaris.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Laatste update vrijdagavond


Vrijdag 18 mei Update Soissons,

Vrijdag vroeg in de middag zijn de 3 wagens gearriveerd in Soissons.

1 trailer A/B, 1 trailer C/D en 1 trailer E/F. de duiven zijn direct voorzien van drinken en voer. De heenreis is goed verlopen. Bewolkte lucht met stukjes blauw en zon, met ’n stevige zuidenwind.

De lossingplaats  locatie is echter absoluut  NIET optimaal. Mochten we verder op gaan staan dan de aangegeven lossingplaats locatie ( die mogelijkheid is er) dan zullen we nieuwe coördinaten doorgeven! 

Verder heeft de lossingcommissie vrijdag overleg met elkaar gehad en is besproken en bekeken hoe het front zich beweegt. Dit alles om te bezien of Soissons wel de juiste plek is om te lossen. Vrijdagavond 19.00 uur is besloten in Soissons te blijven staan, na overleg met Meteo Consult die voor ons nog even de laatste modellen heeft bekeken kunnen we melden dat het front  zich pas rond 12.00 uur zaterdag richting Soissons beweegt.

We  hopen op ’n mooie ochtend en  ‘n vroege lossing.  






Geen opmerkingen:

Een reactie posten