Op naar Soissons,
onze 2e midfondvlucht maar de 1e vlucht voor de punten.
Maandagmiddag weer even ’n bezoekje gebracht aan de
dierenarts en wederom ‘schoon’. Altijd ’n geruststelling maar deze keer
helemaal, omdat ik ze toch niet ‘strak’ genoeg vond, ook het trainen was niet
echt spontaan. Natuurlijk weet ik dat de duiven er zaterdag aan hebben moeten
sleuren en het is nog steeds veel en
veel te koud en zeker in mijn hokken/rennen. Er gaat vanaf vandaag gewoon wat meer
voer in en tevens zal ik proberen de warmte wat meer vast te houden. Toch zijn
de duivinnen vanmiddag weer met E.J mee geweest en ze kwamen als een speer naar
thuis, we houden vast aan ons systeem.
Maandagochtend ving ik ’n jong duifje op, ’n elfpennertje,
goed gebouwd duifje en dan ben ik altijd benieuwd van wie zo’n duifje is. Deze
keer had ik het toch goed gezien want ik kreeg Nico de Jong uit Zaandijk aan de
lijn. Nico is naast bekende keurmeester ook ’n topspeler ( w.h.z.b.
topklasseringen en de Gouden Duif in 2010) Nico was blij met het belletje en
kwam in de middag het duifje ophalen. Pot koffie gezet en lekker zitten praten.
We hebben nogal wat raakvlakken uit ons werkzame leven en dan heb je
gesprekstof genoeg. Uiteraard kwamen de duiven ook nog aanbod en ook daar
hebben we raakvlakken… namelijk bloedfanatiek en alles draait om goede duiven.
We gaan elkaar vast nog weleens spreken.
Dinsdag ontving ik ’n mailtje van ’n hele goede dagfond
speler, op Chateaudun pakte hij mooie vroege duiven toch schreef hij dat zijn
jaarlingen niet echt of beter helemaal niet meededen voor de prijzen en aardig
in ‘het rood’ hadden gevlogen. Te kort kilometers, te weinig ervaring, zelf
denk ik ook dat het gewoon ’n taaie
vlucht was, ruim 8 uur vliegen, koud, wind op de kop en ook weer wat nattigheid
onderweg want ook de oudere duiven moesten hun reserves aanspreken. Dat brengt
me gelijk bij a.s. zaterdag, de verwachtingen worden eerder slechter dan beter
Het enige wat ik NU op
de kaarten( woensdag)zie is dat de wind ook in Nederland in de ochtend naar
het zuiden is gedraaid maar in de loop van de middag na 1600 uur weer naar het noorden kruipt. Ook in Belgie en Frankrijk draait de wind naar
het zuiden. Nederland zwaar bewolkt, Belgie en Frankrijk buien, en ook onweer
in de loop van de middag. Ook ligt er weer zo’n front aan de oostkant van
Belgie die uitloop naar Frankrijk waardoor
het lossen in Soissons bijna niet zou kunnen .Op zondag is de gehele vlieglijn
helemaal ‘prut’.
Situatie volgens het model van Meteo voor zaterdag 1400 uur, het front schuift op oostelijke richting
Soisons, donderdag
14.30 uur.
De duiven hebben de dagelijkse training gehad. Een laatste
blik op de weerverwachtingen/kaarten/ modellen laat zien dat het In Frankrijk
redelijk tot goed zou kunnen gaan worden
met ‘n zuidenwind, Belgie geeft in ochtend droog
weer aan, met in de vroege middag meer kans op regen en onweer en de
Nederlandse kustlijn is geheel bewolkt maar grotendeels droog. Het Front blijft
liggen aan de oostkant van de
lossingsplaats, dus wie weet zijn er zaterdag in de ochtend mogelijkheden.
Sterker alleen dan zijn er mogelijkheden, ze moeten eigenlijk(rekening houdend met nevel
en inversie) zo vroeg mogelijk los! Met wind mee kunnen de snelheden zomaar dik
boven de 1500 mtr liggen en zijn ze met drie en ’n half uur thuis!
Na lang wikken en wegen gaan er 4 overjarige doffers mee +8
jaarlingen en van de duivinnen gaan er ‘n 20 tal mee.
Geachte verenigingen
en leden,
De vlucht M18
Morlincourt, die verplaatst is naar MEER, is voor sommigen toch niet voor niets
vervlogen.
Het bestuur heeft de
commissie WHZB gevraagd of deze vlucht mee kan tellen voor de WHZB-competitie.
Het antwoord was positief.
De vlucht in het
weekend van 5 mei is door Noord-Holland aangemerkt als Midfondvlucht. Door
weersomstandigheden is onze afdeling, net als de meeste
afdelingen
dichterbij gekomen.
In ons geval was dit MEER. In de competitie WHZB telt deze vlucht mee voor alle
relevante categorieën, omdat daarmee geen enkele liefhebber wordt
geschaad.
Integendeel zelfs,
wanneer we deze vlucht zouden laten vervallen dan hadden de leden van onze
afdeling allemaal een vlucht minder voor de bepaling van de behaalde
resultaten.
De spelregels zijn
gepubliceerd en staan vermeld op de site van de Compuclub onder de knop WHZB.
Ook zijn ze gepubliceerd in het SPOOR.
Dit jaar zijn in
vergelijking met andere jaren de spelregels in alle categorieën aanmerkelijk
vereenvoudigd zodat de liefhebbers deze beter begrijpen.
Dit kon omdat de
vliegprogramma’s van de afdelingen nagenoeg allemaal hetzelfde aantal vluchten
per spelcategorie bevatten.
In enkele gevallen
heeft een afdeling een vlucht meer of minder, maar geen enkele afdeling heeft op
alle disciplines meer vluchten dan de anderen.
De bovenstaande
informatie is verstrekt door de WHZB-commissie.
Met vriendelijke
groeten,
Namens het
bestuur,
Tiny van Santen,
secretaris.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Laatste update vrijdagavond
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Laatste update vrijdagavond
Vrijdag 18 mei Update Soissons,
Vrijdag vroeg in de middag zijn de 3 wagens gearriveerd in Soissons.
1 trailer A/B, 1 trailer C/D en 1 trailer E/F. de duiven
zijn direct voorzien van drinken en voer. De heenreis is goed verlopen.
Bewolkte lucht met stukjes blauw en zon, met ’n stevige zuidenwind.
De lossingplaats locatie is echter absoluut NIET optimaal. Mochten we verder op gaan staan
dan de aangegeven lossingplaats locatie ( die mogelijkheid is er) dan zullen we
nieuwe coördinaten doorgeven!
Verder heeft de lossingcommissie vrijdag overleg met elkaar
gehad en is besproken en bekeken hoe het front zich beweegt. Dit alles om te
bezien of Soissons wel de juiste plek is om te lossen. Vrijdagavond 19.00 uur
is besloten in Soissons te blijven staan, na overleg met Meteo Consult die voor
ons nog even de laatste modellen heeft bekeken kunnen we melden dat het front zich pas rond 12.00 uur zaterdag richting
Soissons beweegt.
We hopen op ’n mooie
ochtend en ‘n vroege lossing.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten