maandag 28 juli 2014

Argenton/Meer

De voorbereiding deze week is vooral op Argenton gericht, mijn laatste oude duiven vlucht van het jaar. Zondag is 'n relax dag, duiven lekker 'n bad en even wat rond vliegen en dan maandag gaat de 'zweep' er weer over.
In de ochtend eerst de duivinnen er uit en hierna zijn normaal gesproken de doffers aan de beurt. De duiven trainden 'n uurtje en werden binnen geroepen. Ik zag de lucht al wat betrekken en dacht ik laat de doffers lekker binnen want bij mij zijn de 'mannen'  toch wel 'n beetje het zwakke geslacht.
Dus gingen de jonge duiven los, nog geen 5 minuten later barste het noodweer los! Heemskerk stond 'n paar uurtjes blank en het leek wel of ik op 'n eiland woonde. De jonge wisten niet wat hun overkwam en na 'n half uurtje streken ze op de daken neer om vervolgens bij de volgende donderslag weer op te vliegen. Vol bewondering zag ik mijn 44 duiven rondjes trekken, hoe is het mogelijk die moeten toch zeiknat wezen? Met paraplu en regenjas naar buiten en fluiten, ja naar wat.......na verloop van tijd streken ze gelukkig weer neer op het dak van het huis en om 12.30 uur rolden ze naar beneden................Die weten wat regen, onweer en bliksem is, ben wel benieuwd wanneer ze  lekker droog zijn en de ogen en neuzen weer krijtwit en anders heb ik er klus aan.
Om 17.00 uur zagen ze er alweer patent uit met krijtwitte koppen.

Voor Argenton heb ik 10 duivinnen en 9 doffers op het oog en omdat het de laatste vlucht is, gaan alle duiven in het schema voor Argenton mee en zal ik donderdagavond mijn ploeg definitief samenstellen. één ding is zo goed als zeker, de wind krijgen ze op de staart en hopelijk gaan de omstandigheden nog wat veranderen want het lijkt 'n natte bedoening te worden.

Gelezen vandaag en daar word ik niet vrolijk van!!!


Deskundigen... (28/07/2014 )
Stemming onder nul gistermiddag in Zutphen (Eijerkamp) en Putten (Verbree).
Massa"s jongen kwijt van Minderhout, een frutvluchtje dus. 
En dat terwijl in Zuid Holland amper een pluim verloren ging van Asse.
Wat men in Zuid Holland deed was informeren hoe het weer onderwegen was.
Bleek niet slecht. Toen kregen de lossers opdracht te lossen als het wolkendek in
Asse brak en dat was al gauw.
Midden Nederland vertrouwde op het IWB (dhr van Dam en zijn 36 deskundigen?).
Ze kregen het advies te wachten.
De afloop is bekend. Uitgerekend toen het begon te hozen in de regio Putten vielen de
duiven. Sjonge jonge.
Bovenstaande komt van de site van Ad Schaerlaeckens, nu heeft Ad het niet zo op Arie van Dam, code rood, inversie en zijn 36 deskundigen (daar horen die van Zuid-Holland trouwens ook bij). Dit is toch pure stemmingmakerij want de afdelingen lossen toch echt zelfstandig, alle lossingsmannen hebben 'n inlogcode van Meteo Consult en beoordelen zelf hun mogelijkheden en onmogelijkheden!  Wanneer zij 'iets' over het hoofd zien daar heeft het IWB/ Arie niets mee van doen.
Wij van Afdeling 6 besloten te lossen toen de vlieglijn uiteindelijk voor onze afdeling regenvrij was en er voor de komende uren geen vuiltje aan de lucht kon en mocht wezen. Toch ontstonden er lokaal uit het niets nog kleine buitjes in Noord-Holland.
Ik stond in mijn tuin in het zonnetje duiven op te wachten nog geen 2 kilometer verder stond men onder het zonnescherm even te schuilen en die kleine plotseling ontstane buitjes zijn niet te voorspellen en dus ook niet te zien. Dat kan dus ook! Ook plotseling het land optrekkende zeedamp is niet te voorspellen, vraag dat maar eens in Den Helder en in Zandvoort.

Wat er in die andere afdelingen gebeurde, wellicht hadden ze dat wel kunnen zien en was het 'n inschatting fout of zijn ze overvallen. Vraag het ze maar kom nu niet met zo'n verhaal. Zijn site wordt door duizenden liefhebbers bezocht, ook door mij maar het verhaal van vandaag kan de prullenbak in.
*******************************************************************************
Woensdag, gelezen dat je in Belgie op duiven kunt wedden, gelijk bij de paardenrennen. Ik ben benieuwd of dit levensvatbaar is.
Ook gelezen dat de Belgen voornemens zijn de duiven in Tulle vrijdag te lossen vanwege de slechte verwachtingen voor zaterdag! Deze zelfde zaterdag is het Bourges jonge duiven voor onze zuiderburen wat gaan die doen?
Van de site van Zeeland (afdeling 1)
week31
A31 bergerac
J31 Roye-->> dondardag 31/7 inmanden!!!!!!
Beiden lossingen gepland op vrijdag!!!



Wij gaan naar Argenton en van de weerkaarten word je niet vrolijk, pas op zondag ziet het er beter uit. Vinden we 'n gaatje? Ze moeten wel voor 16.00/17.00 uur  thuis zijn want dan wordt het in Nederland volgens de verwachtingen ook weer slecht!

Voor de jonge duiven ziet het er wat beter uit. Zuid-Holland en Noord-Holland blijven in de ochtend en vroege middag droog maar hoe zal het in Duffel zijn? We krijgen waarschijnlijk te maken met zuidoosten wind, gaan we nog 'n keertje in drie blokken los of gaat alles tegelijk?

Vandaag, woensdag heeft de Argenton ploeg nog 'n trainingsvluchtje gekregen en donderdag nog 'n keertje met de jonge duiven op pad en dan zullen we het zaterdag wel zien.

Duffel, jonge duiven verwacht ik weinig problemen maar de vluchten in Frankrijk is andere koek!

Update donderdagmiddag.
Nog even met Arie gemaild over de omstandigheden voor zaterdag in Frankrijk. Al in de vroege ochtend regen om 14.00 bereikt het regenfront Belgie en in de namiddag Nederland.
De jonge duiven in Duffel is 'n totaal lossing en daar zien wij wel mogelijkheden tot lossen. Frankrijk/Argenton kan weleens zondag worden................

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LENNIK