woensdag 23 juli 2014

We gaan naar Meer.

We gaan dus naar Meer en het vervolg is Duffel- Quievrain- Chimay.(het volledige programma kunt U lezen op de Afdelingssite onder het menu NIEUWS.
De duiven krijgen te maken met kopwind en de zijwind is variabel met soms oost en dan weer west. Waren de vooruitzichten begin van de week nog vrij zonnig, lijken we nu te maken te krijgen met bewolking en wat buien/buitjes in de na middag. Voordeel is dat de ergste warmte wel wat uit de lucht zal zijn, nadeel door de regen (vrijdag avond) wat dampigheid en natuurlijk de inversie. Het ziet er toch naar uit dat we het juiste moment moeten 'prikken' om te kunnen lossen.

Zelf heb ik mijn duiven deze week 'n paar keer op 25/30 kilometer weg gebracht, pas na 11.00 uur want de inversie was stevig. De één heeft er geloof in, 'n ander (A.S.) vindt het de grootste onzin van de wereld maar zuidoosten wind is dan wel weer gevaarlijk, waarom dat weet hij niet. Afdeling Midden Nederland heeft dinsdag afgericht en dat ging niet helemaal goed bij iedereen en dat is zwak uitgedrukt. Er waren er ook genoeg die ze uiteindelijk wel prima kregen dus ...........overal het zelfde liedje.
Ik heb mijn jonge duiven dus extra afgericht om ze te laten wennen aan de omstandigheden en dat was nodig ook. Zo snel kwamen ze niet af en er zat duidelijk 'n soort stress op maar dat geeft niets ook dit is 'n leerschool. Kopwind vinden we bij de oude duiven prachtig (tenminste ik zelf), bij de jonge duiven moet je zorgen dat ze in orde zijn en vooral de koppies! Bij mij zitten ze in de ren met heel veel zuurstof maar bij menigeen in 'n benauwd hok met overbevolking en dat kost meestal duiven.

Mijn ploeg gaat in ieder geval mee of ik oude duiven mee geef moet ik nog even bezien wellicht mijn duivinnen voor Argenton.

Het moge duidelijk zijn dit is de laatste kans om op de trein van de 1e tour te springen. Alternatief is over 'n paar weken de aanvang van de 2e tour.

Vrijdag zal ik de laatste weersverwachting voor zaterdag plaatsen.

Vrijdag 9.30 uur
De vooruitzichten voor zaterdag*
Zuid-Holland bewolkt de wind o.n.o. na 14.00 uur noord.
Noord-Holland bewolkt, na 14.00 uur half bewolkt, de wind o.n.o. na 14.00 uur noordoost.
In de kustprovincies na 17.00 uur kans op regen.
In de ochtend uren kans op heiigheid door de avond regen, de verwachting is dat de inversie ook tot 10.00 uur aanwezig is.
De temperaturen lopen niet hoger op dan 25 graden later in de middag.
* bron Meteo Consult (N.P.O. duivensite)

Van mezelf gaan er 44 mee (gisteren 1 kwijt geraakt van de africhting)

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day After