maandag 14 juli 2014

The day after

Beetje later dan U gewend bent maar zaterdagavond heb ik er voor het weekend even de stekker uit getrokken. Ben weer terug en broer Peter heeft prima de honneurs waargenomen maar nu eerst maar eens de evaluatie van dit weekend.

Het weer is al weken van slag en we hebben duur leergeld betaald voor de aanwezigheid van fronten en stratus, de oorzaak van het desastreuze verloop van Roye. Afgelopen woensdag zagen we opnieuw dat we geconfronteerd konden gaan worden met zo'n front op de grens met Frankrijk. In samenspraak met het bestuur en vervoerscommissie hebben we toen vroegtijdig gecommuniceerd wat we voornemens waren. Het eindigde in Menen met tekst en uitleg! Het is natuurlijk wel lekker wanneer blijkt dat we er goed aan hebben gedaan Frankrijk niet in te gaan! Helaas kwamen er geen opklaringen in Menen en de vooruitzichten voor zondag waren ronduit slecht wat ons er uiteindelijk toe bracht de duiven terug te brengen naar Meer. (De enige die wel in Frankrijk stond en 'n paar weken geleden het geluk aan zijn kont had hangen besloot op zaterdag 12.00 uur te lossen. Het concours stond 2 uur open en ik schat in dat ruim 50% niet op zaterdagavond thuis was.) Terug naar onze eigen beslommeringen, vrijdagmiddag gaven we op de site de verwachtingen voor de jonge duiven aan, iedereen heeft het kunnen lezen en 'n eigen goede afweging kunnen maken. Wij de lossingssommissie stonden op scherp en moesten er alles aan doen om te zorgen dat het konvooi weer zaterdag veilig thuis zou komen, want 1 ding wisten we al zeker, overstaan was geen optie.

Dan begint de lange zit op zaterdag. Om 6.30 uur de eerste contacten, hoe staan jullie, hoeveel wagens, hoe zijn de omstandigheden etc. Weerkaarten worden bestudeerd, veelvuldig contact tussen Arie, Cor en ondergetekende. U heeft het allemaal kunnen lezen. Ondertussen staat bij mij de telefoon roodgloeiend en stromen de berichtjes via de site binnen. Beste mensen die komen eerst bij mij prive binnen om ze te beoordelen op 'spam''. Op het laatst besluit ik ze maar niet meer te beoordelen maar veel van de inhoud raakt je tot in binnenste van je ziel. Waar je moet staan, waar je hoort te staan, waar je moet blijven staan, het geleur met de duiven, de slechte convoyeurs die de moeite niet nemen om te spetteren met water. Nog heel veel meer en natuurlijk het was in Noord-Holland heerlijk weer maar wanneer wij dan vertellen dat het niet overal zo is, stop met die onzin te sturen
Wat 'n betweters en oud zeer.
Wij moeten beslissen, wij nemen de verantwoording en natuurlijk worden we achtervolgd door Roye maar beste mensen wij zijn niet van elastiek en rek raakt er aardig uit.
Natuurlijk is de oplossing niets meer te lezen en de telefoon niet meer op te nemen. Er zijn echter ook positieve en opbouwend kritische en die behoor je wel te behandelen.

Hopelijk heeft U de duiven weer gezond en wel op het hok zitten, de lossingen verliepen in Zevenbergschenhoek prima, de convoyeurs kregen de complimenten van omstanders (duivenmelkers) die waren komen kijken. De omstandigheden waren goed en konden die dag niet beter worden. Op Meer was het nog even wachten en was het om 17.00 uur redelijk en voor oude duiven meer dan acceptabel. Voor de jonge duiven zou het geen optie meer zijn geweest, dus de beslissing in Zevenbergschenhoek te lossen is prima uitgevallen.

Volgende week nieuwe omstandigheden en hopelijk mooi duivenweer.

Nu dan maar de Day After wat betreft de vluchten. De jonge duiven van Rayon AB waren los om 15.30 uur. In onze club 695 duiven mee waarvan 44 + 2 met oude ring van me zelf.
Ger Wagter kwam langs om duiven te zien vallen, toch prachtig dat het duivenvirus nooit overgaat. De koffie stond klaar en zelf was ik gewapend met 'n oude duivin die moest dienen als lokker. Op de nok van het huis zaten 2 "aanvliegers" dus we hielden ons hart vast. Het kwam ook wel zo uit, de eerste ging er lekker naast zitten en de lokker deed haar best maar er kwam geen beweging in. Uiteindelijk gelukkig kwam het duifje naar beneden, ondertussen vlogen er al 'n aantal rond maar het leek wel of er stroom op het hok stond en dus gingen ze lekker op de nok zitten en kwamen met tussen pozen in groepjes naar beneden. E.J en Ger moesten er wel om glimlachen dat ik ze niet meer riep. Ik heb er één en het is te hopen dat het er eentje van de 35 bovenste van de lijst is was mijn commentaar. Met 30 minuten zaten er zo'n 35 in het hok(46 mee). Uiteindelijk 'n mooie 5e plek in de club en 15e in het rayon.  De vlucht werd gewonnen door Nico van Duivenvoorde. Uitblinker Duijn/Ebbers 5 bij de eerste 10, klasse!
Uiteindelijk heb ik er 45 van de 46 thuis en ben dik tevreden.

De oude waren om 17.00 uur los, zouden die ook die snelheid maken?
Om 18.28.35 valt mijn 085 als 'n kogel op de plank en gelijk gaat de telefoon, broer Peter die 40 seconden  eerder draait. Hierna komen er 8 vlot achter elkaar en al snel wordt duidelijk dat de Nijmannen ze goed hebben gehad.

Het resultaat 1-3-5-6-7 -15-20 in de club, broer Peter 2-11-12-13-22
In club 1e midfond broer Peter 2e. Beter kunnen we het niet doen.
In het rayon wordt het ook de 1e plek en hiermee de 2e rayon overwinning.
1-9-17-18-27-79-123
1e Rayon B midfond. (broer Peter 2e)

Kampioen worden (ook al zit er 'n redelijk smet op met die klere vlucht vanuit Roye), jonge duiven die prima afkwamen het maakt het weekend meer dan goed.
We gaan weer poetsen nog 2 dagfondvluchten en oh ja die 085 is de nestmaat van mijn vale "173"


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten