donderdag 6 juni 2013

Orleans & Nijvel


Op weg naar Orleans en Nijvel,

Alles is deze week afgestemd op Orleans, toch zullen er slechts hooguit ‘n 20 tal vertrekken naar de stad van Jeanne D’arc. Het seizoen is zwaar dit jaar, in ieder geval tot nu toe en daar is normaal gesproken niets mis mee want persoonlijk vind ik vluchten met snelheden van 1100 tot 1300 mtr het mooist. Dit jaar hebben we al heel wat vluchten gehad met kopwind, soms met wat lichte buitjes maar allemaal met veel te lage temperaturen en dat eist zijn tol. Afgelopen week opnieuw, zwaar en  er zijn duiven die zakken door het ijs, het is te veel. Martin van Zon zei tegen me; het zijn rauwe vluchten ’n ander omschreef ‘de duiven zijn rabberig’. Ik zelf zie te veel duiven,  het zijn vooral jaarlingen, die het nog net niet hebben en deze snakken naar rust. Ze gaan ons vast nog wel verrassen maar dan moet ik ze wel de kans geven te herstellen en goed in conditie te komen, daarnaast loopt de natuur ook nog eens gewoon dik ’n maand achter. Deze week is het gelukkig droog en het zonnetje doet zijn best maar ik heb de barbecue lucht nog niet geroken in de buurt, ’n strandwandeling langs de vloedlijn met de voeten in het verkoelende zeewater is nog steeds niet nodig, zelfs mijn korte broek hangt nog in de kast en de laatste jaren trek ik die per 1 mei aan, soort ‘statement’ , maar dit jaar toch maar ‘effe niet’ TE KOUD. We moeten oppassen onze ‘goede ’duiven niet te verspelen, 1 van de beste duivinnen van broer Peter werd maandag opgevangen in Drachten. Peter wilde het duifje gelijk laten ophalen maar onze Friese duiven collega zei “ meneer dat is ’n goed duifje en ik zorg dat ze thuiskomt maar heb geduld, komt goed”  zo kan het ook en zo zie je maar dat je duiven, ook je ‘goeie’ zomaar aan de andere kant van de ‘plas’ kunnen zitten.

De week stond de dierenarts/Pedro op het programma en de duiven waren wederom prima in orde. Dus daar ligt het niet aan. Verder deze week begonnen met het “jonge duivenweer bulletin” en dat zet je zelf er dan ook toe aan maar te gaan rijden. (mooie stok achter de deur)  Broer Peter zet zijn duiven elke ochtend klaar en die pik ik dan gelijk even op, kleine moeite en samen ’n leuk ploegje duiven, zijn ze nu toch al mooi 5x weg gebracht. Natuurlijk blijft er weleens eentje achter, niks mis mee ook wij kweken domme duiven maar de overige zullen ongetwijfeld wat geleerd hebben en daar gaat het om.

Nederland blijft het gehele weekend droog en zonnig en de wind komt uit de noordoost hoek, Belgie geeft ook redelijk weer aan met ook wind uit de zelfde hoek. In Frankrijk mag het wel ’n beetje beter worden, alhoewel de voorspellingen worden elke dag bijgesteld, de positieve kant op!. Het is altijd wat, de kop, de staart of het midden maar het zal gerust goed komen en kadootjes worden er niet gegeven. Het wordt ’n stevige vlucht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten