donderdag 12 juli 2012

Chimay & Nijvel


Chimay,

De voorbereidingen voor Chimay, onze laatste midfondvlucht.

Ja, die begint waar de vorige vlucht eindigde. De duiven die mee waren op Chateauroux kwamen goed naar huis en hebben niet meer dan zeven en ’n half uur gevlogen en kwamen fris naar huis. De duivinnen die niet mee waren naar Chateauroux zaten op Grimbergen dus alle duivinnen hebben mand gehad en kilometers gemaakt. Door omstandigheden, het kwam me wel goed uit moest weg, maar ook om de duivinnen goed ‘gekoppeld’ te houden aan mijn doffers, mochten ze ’n nachtje bij elkaar blijven.( Mijn duivinnen zitten op stokken en worden niet opgesloten en ik zag dat ze naar elkaar aan het knikken waren)  Zondagmorgen vroeg heb ik ze uitelkaar gehaald en gevoerd. Omdat het lekker regende en niet koud was, mochten ze later lekker naar buiten, beetje trainen en vervolgens in bad en lekker op het grasveldje ‘chillen’. Later op de dag bekijk ik ze dan nog eens, blijven ze nat, houden ze roze neusdoppen en bekijk ik de pennenstand. Eigenlijk weet ik zondag al welke donderdag naar Chimay gaan en welke rust krijgen of misschien met de jonge duiven vlucht mee zullen gaan.

Afgelopen zaterdag kwamen mijn doffers ’goed’ af, ze waren ook goed maar worden er door de bank genomen toch af gevlogen door de duivinnen. Deze keer dus niet en degene waar de pennenstand goed van is zullen naar Argenton gaan en blijven komend weekend thuis. Op Meteo Consult heb ik gezien dat de wind de gehele week uit de zuidhoek blijft blazen ( zaterdag draait hij in N-H naar noord) en we ook getrakteerd worden op onbestendig weer met regen. Ook ’n paar dagfond duivinnen zullen thuis blijven,  kwestie van geen risico nemen en om ’n frisse ploeg voor Argenton te hebben. Blijft er nog altijd ’n mooie ploeg voor Chimay over. Chimay is slechts 277 kilometer en door het feit dat we Frankrijk niet in kunnen, is het wel ’n heel korte Midfondvlucht met ook nog  met 2 dagen mand. Nu maar hopen dat ze de conditie en pennen vast houden.

De jonge duiven gaan naar Nijvel en zullen wanneer het weer het toelaat  deze week wat trainingsvluchtjes met de zomerjongen krijgen, blijven ze lekker aan de gang. Mijn jonge duiven zijn van maart en niet verduisterd, ze kunnen op ’n paar uitzonderingen na, misschien nog net 2 vluchtjes mee. Op maandag zat plotseling nummer 21 ook weer in het hok, dus nog 1 duifje te gaan.

Zaterdag mooi weer?

Ik ben bang dat we regen, regen en zuidwesten wind krijgen…… Met de kennis van nu, (donderdag Meteo Consult) gaat in Noord-Holland de wind zaterdag in de loop van de dag draaien naar het noorden. Verder regen, buien en er zullen ook spaarzame momentjes zijn dat het droog is. Ik zou mijn jonge duiven niet moeten spelen ook voor zondag is de weervoorspelling net zo beroerd als zaterdag. Veel regen en onweer in de lucht….. mijn verstand zegt niet spelen….misschien geef ik er maar ’n paar mee!
Hopelijk zit ik er helemaal naast met de weervoorspellingen maar ik heb er ’n hard hoofd in. Vanavond gaat er ’n ploeg van 14 duivinnen en ‘n 10 doffers naar Chimay en vrijdag nog maar eens op Meteo Consult kijken, wie weet valt het mee……

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Op naar Duffel