maandag 16 juli 2012

The Day After



The Day After,

Komend weekend onze laatste oude duivenvlucht, tevens de laatste Dagfondvlucht. Op de dagfond is nog alles mogelijk, de punten zijn duur maar je moet er ook altijd nog wel eerst eentje pakken, kijk maar eens naar vorig jaar. Ik heb mijn Argenton ploeg wel in mijn hoofd zitten en gelukkig hoef ik deze week geen rekening te houden met de thuisblijvers want voor deze duiven zit het seizoen er op.

Uiteraard heb ik alweer gekeken naar de vooruitzichten en daar word ik niet vrolijk van. Zonnetje, lekker warm, kalm windje tegen, al deze mooie ingrediĆ«nten zitten er wederom niet in.  We zullen het er mee moeten doen.  2012 is het jaar van ’n koud voorjaar en ’n slechte, natte en koude (voor) zomer. Een hok wat in 2011 goed was, kan dit jaar misschien de vorm niet pakken. Dit geldt ook voor de duiven, je moest echt bij sommige duiven wachten en geduld hebben tot je zag dat ze de vorm kregen en het  kopvliegen weer gingen oppakken. De  ‘26’ is daar bij mezelf wel een voorbeeld van, maar mijn ‘9000’ ziet het dit jaar helemaal niet zitten.

Toch moeten we ook weer selecteren en de lat verhogen. Best ’n moeilijke klus want bij mij telt niet alleen de mand, anders heb ik straks alleen nog maar voor de wind vliegers. Uiteindelijk moet de mix wel goed zijn want ik vlieg nu eenmaal graag het volledige oude duiven programma met de nadruk boven de 350 kilometer. Heb je in 2013 ’n mooi voorjaar en ’n prachtige zomer dan heb je ook weer goede duiven nodig maar dat kunnen zomaar totaal andere wezen, daarom zal ik toch ook  weer duiven aanhouden waar ik absoluut in geloof maar weinig hebben laten zien. Bovenstaande slaat meer op mijn doffers dan de duivinnen. Jonge duivinnetjes, die zich gelijk laten zien stellen me als jaarling zelden teleur en verder zoek ik mijn favoriete type uit. Als jaarling kunnen ze gewoon het hele programma mee en dat is toch wel even anders dan met mijn doffers.

Volgende week gaan de twijfelaars en niksnutten er gelijk uit, de overige zo’n 14 koppels ga ik opnieuw samenstellen ( gelijk handig voor volgend jaar). Ik heb nogal wat ‘nonnen’ die goed gepresteerd hebben en die krijgen nu ’n vaste partner. Uit de allerbeste laat ik nog wat eieren uitkomen, die zijn voor de verkoop en voor die verrekte bonnen want op deze manier weet je wat je meegeeft en in het voorjaar kan men zulke duifjes gelijk gebruiken en kost het me geen jonge duiven in het seizoen

De natour ga ik gebruiken om mijn zomerjongen te leren en mochten ’n paar oude duiven  er mirakels  goed bijzitten gaan ze misschien mee voor een dagsucces.  Zo zie je maar, het seizoen is nog niet afgelopen en we zijn alweer bezig met komend jaar. Eerst Argenton nog…..lastig genoeg.


Dit zijn in iedegeval blijvertjes



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1e africhting